Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7256
Title: | قلق الامتحان و اثره على الرسوب المدرسي لدى تلاميذ مرحلة الثانوية دراسة ميدانية بثانوية نويس عبد القادر خميستي - تيسمسيلت - |
Authors: | معیزي, بنت ابراهيم شعبان, شاوش ماریة |
Keywords: | قلق الامتحان ، الرسوب المدرسي |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | جامعة ابن خلدون تيارت |
Abstract: | تهدف الدراسة الحالیة للكشف عن الفروق بین قلق الامتحان والرسوب المدرسي لدى تلامیذ مرحلة الثانویة، وقد تم الاعتماد على المنهج الوصفي باستخدام مقیاس قلق الامتحان لسارسون المكون من ( 38 ) عبارة، تم تطبیقه على عینة تكون من ( 160 ) تلمیذ وتلمیذة بمختلف التخصصات من المرحلة الثانویة اختیرت بطریقة عشوائیة منتظمة، من ثانویة نویس عبد القادر بدائرة خمیستي ولایة تیسمسیلت، ولتحدید مستوى الدلالة الإحصائیة تم حیث توصلت الد ا رسة إلى النتائج ،(spss ) الاعتماد على برنامج الحزمة الإحصائیة الآتیة: - توجد فروق ذات دالة إحصائیة بین قلق الامتحان والرسوب المدرسي لدى تلامیذ مرحلة الثانویة. - توجد فروق ذات دالة إحصائیة بین قلق الامتحان والرسوب المدرسي تعزى لمتغیر الجنس. - لا توجد فروق ذات دالة إحصائیة بین قلق الامتحان والرسوب المدرسي تعزى لمتغیر التخصص. |
Description: | The current study aims to reveal the differences between exam anxiety and school repetition among secondary school students. The descriptive approach was used using the Sarson Exam Anxiety Scale, which consisted of (38) phrases. It was applied to a sample of (160) male and female students in various disciplines from the secondary stage. It was chosen randomly and systematically, from Nois Abdelkader High School in Khemisti district, Tissemsilt department, to determine the level of statistical significance, the statistical package (SPSS) program was relied upon. The study reached the following results: - There are statistically significant differences between exam anxiety and school failure among secondary school students. - There are statistically significant differences between exam anxiety and school failure due to the gender variable. - No there are statistically significant differences between exam anxiety and school failure due to the variable of specialization. |
URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7256 |
Appears in Collections: | Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.PSY.AR.2022.151.pdf | 1,96 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.