Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7240
Title: علاقة الذكاء العاطفي بالصحة النفسية المدرسية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة دراسة ميدانية بمتوسطة محيوتي بلعيد تيارت
Authors: سرباح, فاطيمة
سريدي, مسعودة
Keywords: الذكاء العاطفي، الصحة النفسية المدرسية،المرحلة المتوسطة.
Issue Date: 2022
Publisher: جامعة ابن خلدون تيارت
Abstract: تهدف الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين الذكاء العاطفي و الصحة النفسية المدرسية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة ، وتم إتباع المنهج الوصفي بحيث إشتملت عينة على ) 27 ( تلميذ وتلميذة من متوسطة محيوتي بلعيد عين بوشقيف، حيث إعتمدنا على إستبيانين ، الأول خاص بالذكاء العاطفي من إعداد الباحث "أحمد علوان " أما الإستبيان الثاني فهو خاص بالصحة النفسية المدرسية من إعداد الطالبتين وبعد إجراء الدراسة توصلنا إلى النتائج التالية : لاتوجد علاقة إرتباطية بين الذكاء العاطفي و الصحة النفسية المدرسية لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط . - لاتوجد فروق ذات دلالة احصائية في الذكاء العاطفي تبعا لمتغير الجنس . - لاتوجد فروق ذات دلالة احصائية في الصحة النفسية المدرسية تبعا لمتغير الجنس
Description: This study aims to show the relationship between the "emotional intelligence "and the "school mental health"among middle school pupils .we have followed the "descriptive approach"so that the sample included (72) pupils (girls / boys) from Mahyouti Belaid (Bouchakif ) middle school where we relied on 2 questionnaires , the first for emotional intelligence prepared by the researcher Ahmed Alwan and the second one prepared by the two students . After this study, we reached the following results . - There is no correlation between emotional intelligence and school mental health among middle school pupils . - There are no statistically significant differences in emotional intelligence according to the gender variable . - There are no statistically significant differences in school mental health according to the gender variable.
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7240
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.PSY.AR.2022.141.pdf8 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.