Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/6958
Title: -التنمر وعلاقته بالتحصيل الدراسي - دراسة على عينة من تلاميذ متوسطة مشروب رمضان بتيسمسيلت
Authors: سفيان, عبديش
حسان الدين, طير الباس
Keywords: التنمر ،التحصیل الدراسي
Issue Date: 2022
Publisher: جامعة ابن خلدون تيارت
Abstract: هدفت هذه الد راسة إلى التعرف على العلاقة بین التنمر والتحصیل الدراسي لدى عینة من تلامیذ متوسطة مشروب رمضان بتیسمسیلت وقد تم استخدام المنهج الوصفي لتلائمه مع موضوع دراستنا، كما تم اختیار عینة دراسة ( 60 ) تلمیذا عن طریق العینة العشوائیة، ولجمع البیانات تم الاعتماد على استبیان التنمر واستبیان التحصیل الدراسي. ولأجل تفریغ ومعالجة البیانات تم الاستعانة ببرنامج الحزمة الإحصائیة ومن النتائج التي توصلنا إلیه: - توجد علاقة دالة إحصائیة بین التنمر والتحصیل الدراسي لدى التلمیذ. - توجد علاقة ارتباطیة ذات دلالة إحصائیة بین التنمر الجسدي والتحصیل الدراسي لدى التلمیذ. - توجد علاقة ارتباطیة ذات دلالة إحصائیة بین التنمر اللفظي والتحصیل الدراسي لدى التلمیذ. - توجد علاقة ارتباطیة ذات دلالة إحصائیة بین التنمر النفسي والتحصیل الد راسي لدى التلمیذ.
Description: The aim of this study was to identify the correlation between bullying and academic achievement among a sample of middle-school students of Ramadan beverage in Tissemsilt. The descriptive curriculum was used to suit the subject of our study. A sample of 60 students was selected through the random sample. For the discharge and processing of data, the statistical package programme (SPSS) has been used, and our findings include: • There is a statistical function between bullying and student achievement. • There is a statistically significant correlation between physical bullying and student achievement. • There is a statistically significant correlation between verbal bullying and student achievement. • There is a statistically significant correlation between psychological bullying and student achievement
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/6958
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.PSY.AR.2022.50.pdf546,15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.