Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/6737
Titre: آليات الذكاء التسويقي لضمان تحقيق ميزة تنافسية مستدامة
Auteur(s): مانيس, شهرزاد
مغيث, شيماء
Mots-clés: الذكاء التسويقي
التنمية المستدامة
البعد التكنولوجي
الكفاءة
Date de publication: jui-2022
Editeur: جامعة ابن خلدون-تيارت
Résumé: هدفت الدراسة للتعرف على العلاقة بين الذكاء التسويقي والتنمية المستدامة، فاستخدام المعلومات التسويقية يعمل على زيادة فاعلية العديد من الأهداف التسويقية المختلفة، ولتحديد فعالية القرارات المتعلقة بالمنافسين والمنتجات واتجاهات المستهلكين وتحسين التنمية المستدامة يتم الاستعانة بالذكاء التسويقي الذي يعتبر من بين أهم وسائل الإدارة المعاصرة المفتوحة، والذي من خلاله تستطيع المؤسسة ان تبدع وتنتج وتسوق، فهي تحتاج الى معلومات أكيدة وكاملة. ومن بين اهم النتائج المتوصل اليها وجود علاقة بين الذكاء التسويقي والتنمية المستدامة تترجمها نشاطات مختلفة، فهناك عدة عوامل تنظيمية متشابكة ومتشعبة تؤثر في الذكاء التسويقي وتجعل منه اما عاملا محققا للتنمية المستدامة الاحسن او معرقلا او مضعفا له.
Description: This study aimed to identify the relationship between Marketing Intelligence and sustainable development, the use of marketing information increases a lot of different marketing goals. To determine the effectiveness of the decisions related to competitors, products, consumers’attitudes, and sustainable development improvement, it is aided by marketing intelligence which is considered one of the most important means of contemporary open management, and through which the enterprise be able to create, produce and market, so that it needs certain and complete information. Amongst the most important reached results is the existence of a relationship, between marketing intelligence and sustainable development, that various activities translate it, so there are several interlocking and complex rganizational factors that affect marketing intelligence and make it either a realizing factor of better marketing performance or an obstruction and a weaker one.
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/6737
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.COM.AR.2022.230.pdf2,29 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.