Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/6737
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorمانيس, شهرزاد-
dc.contributor.authorمغيث, شيماء-
dc.date.accessioned2022-12-13T13:38:27Z-
dc.date.available2022-12-13T13:38:27Z-
dc.date.issued2022-06-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/6737-
dc.descriptionThis study aimed to identify the relationship between Marketing Intelligence and sustainable development, the use of marketing information increases a lot of different marketing goals. To determine the effectiveness of the decisions related to competitors, products, consumers’attitudes, and sustainable development improvement, it is aided by marketing intelligence which is considered one of the most important means of contemporary open management, and through which the enterprise be able to create, produce and market, so that it needs certain and complete information. Amongst the most important reached results is the existence of a relationship, between marketing intelligence and sustainable development, that various activities translate it, so there are several interlocking and complex rganizational factors that affect marketing intelligence and make it either a realizing factor of better marketing performance or an obstruction and a weaker one.en_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة للتعرف على العلاقة بين الذكاء التسويقي والتنمية المستدامة، فاستخدام المعلومات التسويقية يعمل على زيادة فاعلية العديد من الأهداف التسويقية المختلفة، ولتحديد فعالية القرارات المتعلقة بالمنافسين والمنتجات واتجاهات المستهلكين وتحسين التنمية المستدامة يتم الاستعانة بالذكاء التسويقي الذي يعتبر من بين أهم وسائل الإدارة المعاصرة المفتوحة، والذي من خلاله تستطيع المؤسسة ان تبدع وتنتج وتسوق، فهي تحتاج الى معلومات أكيدة وكاملة. ومن بين اهم النتائج المتوصل اليها وجود علاقة بين الذكاء التسويقي والتنمية المستدامة تترجمها نشاطات مختلفة، فهناك عدة عوامل تنظيمية متشابكة ومتشعبة تؤثر في الذكاء التسويقي وتجعل منه اما عاملا محققا للتنمية المستدامة الاحسن او معرقلا او مضعفا له.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectالذكاء التسويقيen_US
dc.subjectالتنمية المستدامةen_US
dc.subjectالبعد التكنولوجيen_US
dc.subjectالكفاءةen_US
dc.titleآليات الذكاء التسويقي لضمان تحقيق ميزة تنافسية مستدامةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.COM.AR.2022.230.pdf2,29 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.