Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/6469
Titre: دور التجارة الإلكترونية في تفعيل أنشطة الشركات الجزائرية في السوق الدولية-دراسة حالة شركة جوميا
Auteur(s): صادق, سمية
عبادلية, سهام
Mots-clés: التجارة الإلكترونية
التجارة الدولية
الإقتصاد الرقمي
تكنولوجيا الإعلام
Date de publication: jui-2022
Editeur: جامعة ابن خلدون-تيارت
Résumé: انتشر استخدام تكنولوجيات الإعلام والإتصال في الأنشطة الاقتصادية بين الدول مما أحدث تغيرات في توجهات التجارة الدولية وأكسبها طابع العالمية ودفعها نحو اقتصاد جديد وهو الاقتصاد الرقمي الذي كان له أثر عظيم على التجارة وساهم في تطورها فأصبحت التجارة الإلكترونية هي النمط الجديد للتعاملات بين الأفراد والمنظمات والحكومات . تحولت الدول من الثورة الصناعية إلى الثورة الرقمية فتسارعت كبرى الدول للتنافس على الصدارة في هذا المجال وأصبحت تعتمد على القطاع الخدماتي المعلوماتي لدفع مجتمعاتها نحو التنمية المستدامة و لضمان دخولها للأسواق العالمية وتوسيع أسواقها وزيادة مبيعاتها وتعظيم أرباحها . بدأ حجم التجارة الإلكترونية يزداد بسرعة هائلة وهذا ما دفع الدول النامية لتطوير بنيتها التحتية وتخطي الفجوات الرقمية وكان للجزائر تجارب في هذا المجال حققت نتائج معتبرة على المست وى المحلي والدولي كشركة جوميا التي صارت من الشركات الرائدة في التجارة الإلكترونية في الجزائر وكللت تجربتها بالنجاج.
Description: The use of information and communication technologies in economic activities between countries has spread, which has brought about changes in the trends of international trade and given it a global character and pushed it towards a new economy, which is the digital economy, which had a great impact on trade and contributed to its development, so e-commerce became the new pattern of transactions between individuals, organizations and governments. Countries have shifted from the industrial revolution to the digital revolution, so the major countries have rushed to compete for the lead in this field and have become dependent on the information services sector to push their societies towards sustainable development and to ensure their entry to global markets, expand their markets, increase sales and maximize their profits. The volume of e-commerce began to increase at a tremendous speed, and this prompted the developing countries to develop their infrastructure and overcome the digital divides. Algeria had experiences in this field that achieved remarkable results at the local and international levels, such as Jumia, which became one of the leading companies in e-commerce in Algeria and her experience was successful.
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/6469
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.COM.AR.2022.188.pdf2,16 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.