
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16461| Title: | اختبارات اللغة العربية بين المقاربة بالأهداف والمقاربة بالكفاءات ( التعليم المتوسط أنموذجا) |
| Authors: | شادلي, مليكة بحري, فاطمة |
| Keywords: | المقاربة بالأهداف المقاربة بالكفاءات المنهاج تصميم الإختبار |
| Issue Date: | 2025 |
| Publisher: | جامعة ابن خلدون |
| Abstract: | إن إختبار اللغة العربية في مرحلة التعليم المتوسط يظل بين المقاربتين:المقاربة بالأهداف والمقاربة بالكفاءات نقطة تحول, من الأهداف التربوية التي ترتكز على المعرفة فقط إلى الكفاءات والقدرات الشاملة لحل مشكلات حقيقية في وضعيات مركبة لضمان جودة التعليم وتحقيق الأهداف التربوية في سياق معاصر يشهد تطورا في الحاجات و الكفاءات المتطورة من المتعلم, وكان هدف بحثنا هو بناء إختبارات اللغة العربية بين المقاربة بالأهداف والمقاربة بالكفاءات بالوقوف على المفارقات بينهما, والعينة الأولى-المقاربة بالأهداف- هي إختبارات شهادات التعليم المتوسط في مادة اللغة العربية من 1997م-2002 م, أما العينة الثانية فكانت : في مختلف السنوات الأربع لمرحلة التعليم المتوسط بحكم أدائنا الوظيفي, وعليه إقتضى البحث مدخلا وثلاث فصول وخاتمة. |
| Description: | The arabic exam in middle school remains between the competency based approach .It skips frome ducative objectives on knowledge to competencies and capacities to solveany problem in difficult situations in order to get a good teaching and realize ouraims whileneeds and competencies of learners are progressing. Our research aim in building exams of the Arabic language to know the difference between those exams based on competency based approach and objective based approach. Exams based on objectives were given from (1997-2002) while those based on competencies are given to middle school earners from all level saccording to ourwork. As a result, our work concludes an introduction, three chapters and a conclusion. |
| URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16461 |
| Appears in Collections: | Master |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| TH.M.LET.2025.22.pdf | 8,76 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.