Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16211
Title: دور التواصل اللغوي في تطوير مهارتي القراءة و الكتابة - المرحلة الابتدائية - أنموذجا-
Authors: حمزة, وئام
عكرمي, نعيمة
Keywords: القراءة
الكتابة
التواصل
المهارة
Issue Date: 2025
Publisher: جامعة ابن خلدون
Abstract: تتبلور هذه الدراسة حول موضوع " دور التواصل اللٌغوي في تطوير مهارات القراءة والكتابة - المرحلة الإبتدائية- أنموذجا"، وللإجابة عن سؤال مفاده: إلى أي مدى يساهم التواصل اللٌغوي في تطوير مهارات القراءة والكتابة في المرحلة الإبتدائية؟ قسمنا البحث إلى مقدمة، مدخل الذي جاء بعنوان:" استجلاء مفاهيم التواصل اللٌغوي وأهميته في الإرتقاء بمهارتي القراءة والكتابة"، أما الفصل الأول كان معنون ب:" النمو اللٌغوي والتواصل اللٌغوي"، ومن ثم الفصل الثاني تحدثنا فيه عن دور الأستاذ في تعزيز التواصل اللٌغوي و تطوير مهارات القراءة والكتابة ، أما الفصل الثالث فكان دراسة ميدانية حول " دور التواصل اللٌغوي في تطوير مهارات القراءة والكتابة .في المرحلة الإبتدائية"
Description: This study revolves around the topic: "The Role of Linguistic Communication in Developing the Skills of Reading and Writing – Primary Stage – As a Model", and to answer the question: To what extent does linguistic communication contribute to the development of the skills of reading and writing in the primary stage? We divided the research into an introduction, an entry entitled: "Clarifying the Concepts of Linguistic Communication and Its Importance in the Advancement of the Skills of Reading and Writing". The first chapter was entitled: "Linguistic Development and Linguistic Communication", then in the second chapter we discussed the role of the teacher in enhancing linguistic communication and developing the skills of reading and writing. The third chapter was a field study on "The Role of Linguistic Communication in Developing the Skills of Reading and Writing in the Primary Stage",
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16211
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.LET.2025.04.pdf2,91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.