Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16189
Title: قياس مهارات التكيف العبر ثقافي للطلبة الجامعيين الجزائريين كمحدد للعمل ضمن بيئة التنوع الثقافي
Authors: صادقي, دعاء
Keywords: التكيف العبر ثقافي
التنوع الثقافي
بيئة العمل
طلبة الجامعة
Issue Date: 3-Jun-2025
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Abstract: هدفت هذه الدراسة الى قياس مهارات التكيف العبر ثقافي للطلبة الجامعيين الجزائريين كمحدد للعمل ضمن بيئة التنوع الثقافي من خلال قائمة مهارات التكيف العبر ثقافي لـ Kelly & Meyers وقد تكونت عينة الدراسة من 105 طالب بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة ابن خلدون بتيارت تم اختيارهم بطريقة عشوائية بسيطة. أظهرت الدراسة أن طلبة كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية بجامعة ابن خلدون تيارت يمتلكون مستوى منخفضًا من مهارات التكيف العبر ثقافي، باستثناء مهارتي المرونة والانفتاح اللتين كانتا أكثر بروزًا. كما كشفت النتائج عن فروق ذات دلالة إحصائية في مهارات التكيف حسب التجربة السابقة مع ثقافات أخرى، حيث تفوق الطلاب الذين لم يختبروا هذه الخبرة. كذلك، برزت فروق إحصائية لصالح الفئة العمرية الأكبر، بينما لم تسجل الدراسة فروقًا ذات دلالة في مهارات التكيف مرتبطة بالجنس أو التخصص الدراسي.
Description: This study aimed to measure the cross-cultural adaptation skills of Algerian university students as a determinant for functioning within a culturally diverse environment, using the cross-cultural adaptation skills inventory of Kelly & Meyers. The study participants were 105 students from the Faculty of Humanities and Social Sciences at Ibn Khaldoun University in Tiaret, selected through simple random sampling. The results showed that students of the Faculty of Humanities and Social Sciences at Ibn Khaldoun University in Tiaret had a low level of intercultural adaptation skills, except for the skills of flexibility and openness, which were more prominent. The findings also revealed statistically significant differences in adaptation skills based on prior experience with other cultures, with students lacking such experience outperforming their counterparts. Additionally, statistically significant differences favored the older age group, while no significant differences were found related to gender or academic field
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16189
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.PSY.2025.65.pdf2,02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.