Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16120
Title: تقييم مستوى روح المقاولاتية لدى طلبة الماستر
Authors: يحياتن, هناء
Keywords: روح المقاولاتية
المقاولاتية
الطالب الجامعي
ماستر تخصص علوم اجتماعية وعلوم اقتصادية
Issue Date: Jun-2025
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى تقييم مستوى روح المقاولاتية لدى طلبة الماستر، من خلال دراسة ميدانية مقارنة بين طلبة تخصص العلوم الاجتماعية والعلوم الاقتصادية. كما سعت إلى الكشف عن الفروق الممكنة في مستوى هذه الروح حسب متغيرات الجنس، السن، التخصص، المستوى الدراسي، بالإضافة إلى الوقوف على أبرز العوامل الأكاديمية والاجتماعية المؤثرة في تنمية روح المقاولاتية لدى الطلبة. تكونت العينة من 205 طالب وطالبة، مستخدمين أداة الاستبيان لقياس أبعاد الروح المقاولاتية، إضافة إلى استخدام أداة المقابلة من أجل تدعيم الدراسة وإثرائها، واعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي والمنهج المقارن، واستخدمت أساليب إحصائية مناسبة لاختبار الفرضيات. وقد أسفرت النتائج عن ما يلي: 1. تم التوصل إلى أن مستوى الروح المقاولاتية لدى طلبة الماستر مرتفع (طلبة العلوم الإجتماعية وطلبة العلوم الإقتصادية ) 2. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الروح المقاولاتية تعزى لمتغير الجنس. 3. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الروح المقاولاتية تعزى لمتغير السن. 4. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الروح المقاولاتية تعزى لمتغير التخصص. 5. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الروح المقاولاتية تعزى لمتغير المستوى الدراسي. 5. بينت نتائج المقابلات أن العوامل الأكاديمية مثل نوعية التكوين والمقاييس المرتبطة بريادة الأعمال لها تأثير متفاوت على تنمية الروح المقاولاتية. 6. كما تبيّن أن المحيط الاجتماعي، خاصة الأسرة والدعم المعنوي من الأصدقاء والمجتمع المحلي، يلعب دوراً في تحفيز روح المبادرة لدى بعض الطلبة.
Description: This study aimed to assess the level of entrepreneurial spirit among master’s students through a comparative field study between students specializing in social sciences and economic sciences. It also sought to identify potential differences in the level of entrepreneurial spirit based on variables such as gender, age, specialization, and academic level, in addition to exploring the most prominent academic and social factors influencing the development of entrepreneurial spirit among students. The sample consisted of 205 male and female students. A questionnaire was used to measure the dimensions of entrepreneurial spirit, supplemented by interviews to enrich and support the study. The study adopted the descriptive-analytical and comparative approaches, employing appropriate statistical methods to test the hypotheses. The results revealed the following: - The level of entrepreneurial spirit among master’s students (in both social sciences and economic sciences) is high. - There are no statistically significant differences in the level of entrepreneurial spirit attributable to the gender variable. - There are no statistically significant differences in the level of entrepreneurial spirit attributable to the age variable. - There are no statistically significant differences in the level of entrepreneurial spirit attributable to the specialization variable. - There are no statistically significant differences in the level of entrepreneurial spirit attributable to the academic level variable. - The interview results indicated that academic factors, such as the quality of training and courses related to entrepreneurship, have a varying impact on fostering entrepreneurial spirit. - It was also found that the social environment, particularly family, moral support from friends, and the local community, plays a role in stimulating the spirit of initiative among certain students
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16120
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.PSY.2025.12.pdf2,79 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.