Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16120
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorيحياتن, هناء-
dc.date.accessioned2025-06-26T08:29:51Z-
dc.date.available2025-06-26T08:29:51Z-
dc.date.issued2025-06-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16120-
dc.descriptionThis study aimed to assess the level of entrepreneurial spirit among master’s students through a comparative field study between students specializing in social sciences and economic sciences. It also sought to identify potential differences in the level of entrepreneurial spirit based on variables such as gender, age, specialization, and academic level, in addition to exploring the most prominent academic and social factors influencing the development of entrepreneurial spirit among students. The sample consisted of 205 male and female students. A questionnaire was used to measure the dimensions of entrepreneurial spirit, supplemented by interviews to enrich and support the study. The study adopted the descriptive-analytical and comparative approaches, employing appropriate statistical methods to test the hypotheses. The results revealed the following: - The level of entrepreneurial spirit among master’s students (in both social sciences and economic sciences) is high. - There are no statistically significant differences in the level of entrepreneurial spirit attributable to the gender variable. - There are no statistically significant differences in the level of entrepreneurial spirit attributable to the age variable. - There are no statistically significant differences in the level of entrepreneurial spirit attributable to the specialization variable. - There are no statistically significant differences in the level of entrepreneurial spirit attributable to the academic level variable. - The interview results indicated that academic factors, such as the quality of training and courses related to entrepreneurship, have a varying impact on fostering entrepreneurial spirit. - It was also found that the social environment, particularly family, moral support from friends, and the local community, plays a role in stimulating the spirit of initiative among certain studentsen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى تقييم مستوى روح المقاولاتية لدى طلبة الماستر، من خلال دراسة ميدانية مقارنة بين طلبة تخصص العلوم الاجتماعية والعلوم الاقتصادية. كما سعت إلى الكشف عن الفروق الممكنة في مستوى هذه الروح حسب متغيرات الجنس، السن، التخصص، المستوى الدراسي، بالإضافة إلى الوقوف على أبرز العوامل الأكاديمية والاجتماعية المؤثرة في تنمية روح المقاولاتية لدى الطلبة. تكونت العينة من 205 طالب وطالبة، مستخدمين أداة الاستبيان لقياس أبعاد الروح المقاولاتية، إضافة إلى استخدام أداة المقابلة من أجل تدعيم الدراسة وإثرائها، واعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي والمنهج المقارن، واستخدمت أساليب إحصائية مناسبة لاختبار الفرضيات. وقد أسفرت النتائج عن ما يلي: 1. تم التوصل إلى أن مستوى الروح المقاولاتية لدى طلبة الماستر مرتفع (طلبة العلوم الإجتماعية وطلبة العلوم الإقتصادية ) 2. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الروح المقاولاتية تعزى لمتغير الجنس. 3. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الروح المقاولاتية تعزى لمتغير السن. 4. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الروح المقاولاتية تعزى لمتغير التخصص. 5. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الروح المقاولاتية تعزى لمتغير المستوى الدراسي. 5. بينت نتائج المقابلات أن العوامل الأكاديمية مثل نوعية التكوين والمقاييس المرتبطة بريادة الأعمال لها تأثير متفاوت على تنمية الروح المقاولاتية. 6. كما تبيّن أن المحيط الاجتماعي، خاصة الأسرة والدعم المعنوي من الأصدقاء والمجتمع المحلي، يلعب دوراً في تحفيز روح المبادرة لدى بعض الطلبة.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectروح المقاولاتيةen_US
dc.subjectالمقاولاتيةen_US
dc.subjectالطالب الجامعيen_US
dc.subjectماستر تخصص علوم اجتماعية وعلوم اقتصاديةen_US
dc.titleتقييم مستوى روح المقاولاتية لدى طلبة الماسترen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.2025.12.pdf2,79 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.