Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15092
Title: | تأثير المناخ المدرسي على التحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط - دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ التعليم المتوسط |
Authors: | مليكة, قواسمي جيهان, عبداوي |
Keywords: | المناخ المدرسي التحصيل الدراسي |
Issue Date: | Jun-2024 |
Publisher: | جامعة ابن خلدون -تيارت |
Abstract: | هدفت الدراسة الحالیة إلى معرفة تأثیر المناخ المدرسي على التحصیل الدراسي لدى تلامیذ السنة الرابعة متوسط، ولمعالجة هذا الموضوع انطلقت دراستنا من إشكالیة عامة مفادها ''هل یوجد تأثیر المناخ المدرسي على التحصیل الدراسي لدى تلامیذ السنة الرابعة متوسط'' ؟. وإستخدم المنهج الوصفي المقارن كونه مناسبا لطبیعة دراستنا، كما تم الإعتماد على الإستبیان كأداة أساسیة للدراسة تضم خمس أبعاد أساسیة، وقد طبق هذا الإستبیان على عینة تتكون من 59 تلمیذ. .''21spss'' وقد تم جمع البیانات وتفریغها ومعالجتها إحصائیا عن طریق برنامج المعالجة الإحصائية |
Description: | The current study aimed to find out the effect of the school climate on the academic achievement of fourth-year intermediate students. To address this issue, our study began from a general hypothesis: “Is there an effect of the school climate on the academic achievement of fourth-year intermediate students?” The descriptive analytical method was used as it is appropriate to the nature of our study. The questionnaire was also relied upon as a basic tool for the study that includes five basic dimensions. This questionnaire was applied to a sample consisting of (99) students at Lazraq Muhammad Middle School, (40) students in the exploratory study, and (59) students in the exploratory study. ) in the basic study. The data was collected, transcribed, and processed statistically using the statistical processing program “spss21”. |
URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15092 |
Appears in Collections: | Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.PSY.2024.16.pdf | 1,73 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.