Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15087
Title: | دور التكوين الجامعي في ترقية الفكر المقاولاتي لدى الطالب |
Authors: | مجرنن, رباب |
Keywords: | التكوين الجامعي البرامج التكوینیة التربصات المیدانیة الندوات والأنشطة |
Issue Date: | Jun-2024 |
Publisher: | جامعة ابن خلدون-تيارت |
Abstract: | هدفت الدراسة إلى التعرف على دور التكوین الجامعي في ترقیة الفكر المقاولاتي لدى طلبة كلیة العلوم الاجتماعیة وكلیة العلوم الاقتصادیة في ضوء متغی ا رت( الجنس، المستوى، التخصص) ولتحقیق هذا الهدف اعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي المناسب لدراستنا . تكونت عینة الدراسة من 90 طالبا وطالبة على مستوى كلیات جامعة ابن خلدون تم اختیارهم بطریقة عشوائیة منتظمة. وقد تم اعتماد أداة الاستبیان الخاص بالتكوین الجامعي یتضمن ثلاث أبعاد (البرامج التكوینیة، التربصات المیدانیة، الندوات والأنشطة والملتقیات) مقیاس الفكر المقاولاتي یتضمن ثلاث أبعاد (التعلیم المقاولاتي، دار المقاولاتیة، حاضنات الأعمال) وقد أظهرت نتائج الدراسة ما یلي: وجود علاقة ارتباطیة طردیة دالة احصائیة بین التكوین الجامعي والفكر المقاولاتي لدى طلبة جامعة ابن خلدون تیارت ،قدرت ب 0.52 عند مستوى الدلالة 0.00 لا توجد فروق دالة احصائیة في مستوى الفكر المقاولاتي تعزى لمتغیر الجنس حیث قدرت ب 0.21 عند . مستوى الدلالة 0.05 لا توجد فروق دالة احصائیة في مستوى الفكر المقاولاتي تعزى لمتغیر االتخصص، حیث قدرت ب 0.06 . عند مستوى الدلالة 0.05 لا توجد فروق دالة احصائیة في مستوى الفكر المقاولاتي تعزى لمتغیر المستوى. |
Description: | The study aimed to identify the role of university training in promoting entrepreneurship thought among students of the College of Social Sciences and the College of Economic Sciences in light of the variables (gender, level, specialization). To achieve this goal, the researcher relied on the descriptive approach appropriate for our study. The study sample consisted of 90 male and female students at the faculties of Ibn Khaldun University who were selected in a systematic random manner. The questionnaire tool for university training was adopted and includes three dimensions (training programs, field training, seminars, activities, and forums). The scale of entrepreneurial thought includes three dimensions (entrepreneurship education, entrepreneurial house, business incubators). The results of the study showed the following: There is a statistically significant correlation between university training and entrepreneurial thought among students at Ibn Khaldoun University of Tiaret, estimated at 0.52 at the significance level of 0.00. There are no statistically significant differences in the level of entrepreneurial thought due to the gender variable, as it was estimated at 0.21 at the significance level of 0.05. There are no statistically significant differences in the level of entrepreneurial thought due to the specialization variable, as it was estimated at 0.06 at the significance level of 0.05. There are no statistically significant differences in the level of entrepreneurial thought attributed to the level variable. |
URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15087 |
Appears in Collections: | Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.PSY.2024.95.pdf | 4,93 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.