Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15087
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorمجرنن, رباب-
dc.date.accessioned2024-10-16T13:08:48Z-
dc.date.available2024-10-16T13:08:48Z-
dc.date.issued2024-06-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15087-
dc.descriptionThe study aimed to identify the role of university training in promoting entrepreneurship thought among students of the College of Social Sciences and the College of Economic Sciences in light of the variables (gender, level, specialization). To achieve this goal, the researcher relied on the descriptive approach appropriate for our study. The study sample consisted of 90 male and female students at the faculties of Ibn Khaldun University who were selected in a systematic random manner. The questionnaire tool for university training was adopted and includes three dimensions (training programs, field training, seminars, activities, and forums). The scale of entrepreneurial thought includes three dimensions (entrepreneurship education, entrepreneurial house, business incubators). The results of the study showed the following: There is a statistically significant correlation between university training and entrepreneurial thought among students at Ibn Khaldoun University of Tiaret, estimated at 0.52 at the significance level of 0.00. There are no statistically significant differences in the level of entrepreneurial thought due to the gender variable, as it was estimated at 0.21 at the significance level of 0.05. There are no statistically significant differences in the level of entrepreneurial thought due to the specialization variable, as it was estimated at 0.06 at the significance level of 0.05. There are no statistically significant differences in the level of entrepreneurial thought attributed to the level variable.en_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى التعرف على دور التكوین الجامعي في ترقیة الفكر المقاولاتي لدى طلبة كلیة العلوم الاجتماعیة وكلیة العلوم الاقتصادیة في ضوء متغی ا رت( الجنس، المستوى، التخصص) ولتحقیق هذا الهدف اعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي المناسب لدراستنا . تكونت عینة الدراسة من 90 طالبا وطالبة على مستوى كلیات جامعة ابن خلدون تم اختیارهم بطریقة عشوائیة منتظمة. وقد تم اعتماد أداة الاستبیان الخاص بالتكوین الجامعي یتضمن ثلاث أبعاد (البرامج التكوینیة، التربصات المیدانیة، الندوات والأنشطة والملتقیات) مقیاس الفكر المقاولاتي یتضمن ثلاث أبعاد (التعلیم المقاولاتي، دار المقاولاتیة، حاضنات الأعمال) وقد أظهرت نتائج الدراسة ما یلي: وجود علاقة ارتباطیة طردیة دالة احصائیة بین التكوین الجامعي والفكر المقاولاتي لدى طلبة جامعة ابن خلدون تیارت ،قدرت ب 0.52 عند مستوى الدلالة 0.00 لا توجد فروق دالة احصائیة في مستوى الفكر المقاولاتي تعزى لمتغیر الجنس حیث قدرت ب 0.21 عند . مستوى الدلالة 0.05 لا توجد فروق دالة احصائیة في مستوى الفكر المقاولاتي تعزى لمتغیر االتخصص، حیث قدرت ب 0.06 . عند مستوى الدلالة 0.05 لا توجد فروق دالة احصائیة في مستوى الفكر المقاولاتي تعزى لمتغیر المستوى.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectالتكوين الجامعيen_US
dc.subjectالبرامج التكوینیةen_US
dc.subjectالتربصات المیدانیةen_US
dc.subjectالندوات والأنشطةen_US
dc.titleدور التكوين الجامعي في ترقية الفكر المقاولاتي لدى الطالبen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.2024.95.pdf4,93 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.