Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13798
Title: التسويق الإلكتروني كآلية لتعزيز تنافسية شركات التأمين
Authors: شلاب, عبد الباسط
عامر, عبد العزيز
Keywords: التسويق الإلكتروني
التنافسية
شركات التأمين
الميزة التنافسية
Issue Date: يون-2023
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Abstract: إنفتاح شركات التأمين على عالم التكنولوجيا المتطورة لم يكن إختيار منها، وإنما كان مفروضا عليها من باب البقاء للأقوى، فسرعة التغيير التي شهدها قطاع التأمين جعلتها تقف وقفة مراجعة للذات و الإختيار بين البقاء في عزلة عن التحولات و التغييرات العالمية، أو الإنفتاح على كل التحديات، ونظرا لإشتداد المنافسة التي أفرزتها التطورات المتلاحقة كان لابد على شركات التأمين مواكبة و العمل بمثل هذه التطورات التكنولوجية و المعلوماتية بإستخدام تقنيات أحدث من نظيراتها في تلبية حاجات ورغبات عملائها(المؤمن لهم) بإعتبارهم محور إهتمام شركات التأمين في تحقيق أهدافها، لذلك أدركت هذه الشركات فائدة و أهمية العمل بهذه التكنولوجيات لتسويق خدماتها التأمينية بجودة عالية و تطوير أهدافهاو زيادة القدرات التنافسية و كسب رضا عملائها. وبهذا الصدد جاء بحثنا لتسليط الضوء على تأثير التسويق الإلكتروني على تنافسية شركات التأمين، وتستمد هذه الدراسة أهميتها من خلال تركيزها على مسألة التسويق الإلكتروني و التنافسية و تسويق خدمة التأمين. أما في الإطار التطبيقي تناولنا ثلاث نماذج لشركات التأمين(أكسا الفرنسية AXA، شركة التأمين العراقية العامة، الشركة الوطنية للتأمين SAA) وتنتهي بتقديم بعض التوصيات لأخذها بعين الإعتبار في تعزيز التسويق الإلكتروني في شركات التأمين
Description: The openness of insurancecompanies to the world of advancedtechnologywas not a choicefromthem, but ratheritwasimposed on them as a matter of survival for the fittest. The speed of change witnessed by the insurancesector made it pause for self-reflection and the choicebetweenremainingisolatedfrom global transformations and changes, or being open to all challenges. Because of the intensification The competitiongenerated by the successive developments, the insurancecompanieshad to keep pace with and workwithsuchtechnological and informationaldevelopments by using the techniques of eventsfromtheircounterparts in meeting the needs and desires of theircustomers (the insured).Consideringthatthey are the focus of the insurancecompanies’ interest in achievingtheir objectives, sothesecompaniesrealized the benefit and importance of workingwiththese technologies to markettheirinsurance services withhighquality, developtheir objectives, increasecompetitiveness and gain the satisfaction of theircustomers. In this regard, ourresearch came to shed light on the impact of electronic marketing on the competitiveness of insurancecompanies, and thisstudyderivesits importance throughits focus on the issue of electronic marketing, competitiveness, and marketing of insurance services. As for the appliedframework, wedealtwiththreemodels for insurancecompanies (the French AXA, the Iraqi General InsuranceCompany, and the National InsuranceCompany SAA). It ends withsomerecommendations to betakenintoaccount in promotingelectronic marketing in insurancecompanies
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13798
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.COM.2023.150.pdf1,94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.