Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13133
Title: | دور المقاربة بالكفاءات في تنمية المهارات اللغوية لدى المعاق ذهنيا درجة خفيفة |
Authors: | صبيعات, سميرة |
Keywords: | المقاربة بالكفاءات الإعاقة الذهنية الخفيفة المهارات اللغوية |
Issue Date: | يون-2023 |
Publisher: | جامعة ابن خلدون-تيارت |
Abstract: | هدفت الدراسة الحالية الى معرفة مساهمة المقاربة بالكفاءات في تنمية المهارات اللغوية لدى المعاق ذهنيا درجة خفيفة داخل الأقسام الخاصة المفتوحة على مستوى الابتدائيات، حيث انطلقت الدراسة من الإشكالية البحثية والتي مفادها هل المقاربة بالكفاءات تساهم في تنمية المهارات اللغوية لدى المعاق ذهنيا درجة خفيفة؟ وللاجابة على هذه الاشكالية تم الاعتماد على مقياس المهارات الأكاديمية لدى الأطفال ذوي الاعاقة العقلية البسيطة من اعداد الباحثين عبد العزيز السيد الشخص والسيد احمد الكيلاي ومروة كمال. |
Description: | The current study aimed to find out the contribution of the competency approach in the development of language skills of the mentally handicapped mild degree within the special sections open at the primary level. To answer this problem, the academic skills scale of children with mild mental disabilities prepared by researchers Abdul Aziz Al-Sayed Al-Shakhs, Mr. Ahmed Al-Kilani and Marwa Kamal Ahmed was relied upon, and it consists of 12 questions and includes 34 parts. 1- The competency approach develops the reading skill expressed in questions no: 1.5.7.11. 2- The competency approach develops the writing skill expressed through the questions: 2.3.4.6.8. 3- Competency approach develops the comprehension skill expressed through the questions: 9.10.12. The study found that the competency approach contributes to the development of language skills of the mentally handicapped to a mild degree within the special departments. |
URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13133 |
Appears in Collections: | Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.PSY.2023.80.pdf | 4,44 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.