Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13023
Titre: الذكاء العاطفي في ضوء نظریة جولمان لدى تلامیذ مرحلة التعلیم المتوسط -دراسة میدانیة ببعض متوسطات ولایة تیارت
Auteur(s): یحیاوي, إیمان عوالي
Mots-clés: الذكاء العاطفي
المهارات الاجتماعیة
تنظیم الذات
المراهق المتمدرس
Date de publication: jui-2023
Editeur: جامعة ابن خلدون-تيارت
Résumé: هدفت الدراسة إلى محاولة معرفة مستوى الذكاء العاطفي لدى تلامیذ مرحلة التعلیم المتوسط ومعرفة الفروق في مستوى الذكاء العاطفي باعتبار متغیر: الجنس، المستوى الدراسي، التحصیل الدراسي، البیئة التعلیمیة.وانطلاقا من هذا طبقنا مقیاس الذكاء العاطفي للدكتور"علي حسین عفیفة" سنة( 2019 )،وبعد التحقق من خصائصه السیكومتریة (الصدق والثبات)، طبقت الدراسة على عینة قوامها( 200 ) تلمیذاً وتلمیذة، اختیرت بطریقة عشوائیة اعتمدنا على المنهج الوصفي بأسلوبه الفارقي. وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالیة: -مستوى الذكاء العاطفي لدى تلامیذ مرحلة التعلیم المتوسط فوق المتوسط. -لا یوجد فروق دالة إحصائیا في مستوى الذكاء العاطفي تعزى لمتغیر الجنس. -لا یوجد فروق دالة احصائیا في مستوى الذكاء العاطفي تعزى لمتغیر المستوى الدراسي. -یوجد فروق دالة إحصائیا في مستوى الذكاء العاطفي تعزى لمتغیر التحصیل الدراسي. -یوجد فروق دالة إحصائیا في مستوى الذكاء العاطفي تعزى لمتغیر البیئة التعلیمیة.
Description: The study aimed to assess the level of Emotional Intelligence among middle school students and explore differences in emotional intelligence based on variables such as gender,educational level, academic achievement and educational environment. To achieve this, the study applied the Emotional Intelligence Scale developed by Dr. Ali Hussein Afifa in 2019, After confirming its psychometric properties (Validity and Reliability). The study was conducted on a sample of 200 male and female students, selected randomly using a descriptive and differential method. The study found the following results : - The level of emotional intelligence among middle school students was above average. - There were no statistically significant differences in emotional intelligence based on gender. - There were no statistically significant differences in emotional intelligence based on educational level. - There were statistically significant differences in emotional intelligence based on academic achievement. - There were statistically significant differences in emotional intelligence based on the educational environment
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13023
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.2023.35.pdf1,19 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.