Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13023
Title: الذكاء العاطفي في ضوء نظریة جولمان لدى تلامیذ مرحلة التعلیم المتوسط -دراسة میدانیة ببعض متوسطات ولایة تیارت
Authors: یحیاوي, إیمان عوالي
Keywords: الذكاء العاطفي
المهارات الاجتماعیة
تنظیم الذات
المراهق المتمدرس
Issue Date: يون-2023
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Abstract: هدفت الدراسة إلى محاولة معرفة مستوى الذكاء العاطفي لدى تلامیذ مرحلة التعلیم المتوسط ومعرفة الفروق في مستوى الذكاء العاطفي باعتبار متغیر: الجنس، المستوى الدراسي، التحصیل الدراسي، البیئة التعلیمیة.وانطلاقا من هذا طبقنا مقیاس الذكاء العاطفي للدكتور"علي حسین عفیفة" سنة( 2019 )،وبعد التحقق من خصائصه السیكومتریة (الصدق والثبات)، طبقت الدراسة على عینة قوامها( 200 ) تلمیذاً وتلمیذة، اختیرت بطریقة عشوائیة اعتمدنا على المنهج الوصفي بأسلوبه الفارقي. وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالیة: -مستوى الذكاء العاطفي لدى تلامیذ مرحلة التعلیم المتوسط فوق المتوسط. -لا یوجد فروق دالة إحصائیا في مستوى الذكاء العاطفي تعزى لمتغیر الجنس. -لا یوجد فروق دالة احصائیا في مستوى الذكاء العاطفي تعزى لمتغیر المستوى الدراسي. -یوجد فروق دالة إحصائیا في مستوى الذكاء العاطفي تعزى لمتغیر التحصیل الدراسي. -یوجد فروق دالة إحصائیا في مستوى الذكاء العاطفي تعزى لمتغیر البیئة التعلیمیة.
Description: The study aimed to assess the level of Emotional Intelligence among middle school students and explore differences in emotional intelligence based on variables such as gender,educational level, academic achievement and educational environment. To achieve this, the study applied the Emotional Intelligence Scale developed by Dr. Ali Hussein Afifa in 2019, After confirming its psychometric properties (Validity and Reliability). The study was conducted on a sample of 200 male and female students, selected randomly using a descriptive and differential method. The study found the following results : - The level of emotional intelligence among middle school students was above average. - There were no statistically significant differences in emotional intelligence based on gender. - There were no statistically significant differences in emotional intelligence based on educational level. - There were statistically significant differences in emotional intelligence based on academic achievement. - There were statistically significant differences in emotional intelligence based on the educational environment
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13023
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.PSY.2023.35.pdf1,19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.