Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12581
Title: التداخل اللغوي بين العامي والفصيح في إنتاج المكتوب السنة الأولى متوسط أنموذجا
Authors: طهراوي أحمد
زيرق يحي عبد الغني
Keywords: التعليمية
الازدواجية اللغوية
التعبير الكتابي
Issue Date: 26-Jun-2023
Publisher: جامعة ابن خلدون تيارت كلية الآداب و اللغات
Abstract: قدّمت هذه الدراسة رؤيتنا الخاصة لمصطلح الازدواجية اللغوية، وما يميزه عن مصطلح التداخل اللغوي أو الثنائية، وإن كانت كلها أوجه للصراع اللغوي، إلا أن الاختلاف قادنا إلى المقاربة الأكثر تناولا بين مختلف الباحثين في اللسانيات التطبيقية. إن الهدف المتوخى من هذه الدراسة، هو إماطة اللثام عن مشكلة الازدواجية اللغوية، ومدى انتشارها في الوسط التعليمي وتنامي هذه الظاهرة وتأثيرها على المستويات اللغوية في المقام الأول. خلصنا من خلالها إلى ضرورة تغليب الفصحى على العامية، ومن ثمة اقتراح حلول للحد من أضرارها وخاصة في المنجزات الكتابية للمتعلمين. هذا الواقع اللغوي أبان عن تعاظم هذه الظاهرة في المدرسة، فالمتعلم الناشئ مستعد لاكتساب كل الأخطاء واعتمادها في سلوكاته اللغوية، فالعامية في المحيط التعليمي هي لغة التواصل اليومي وهي منهج الأستاذ لتحقيق الفهم والاستيعاب ولو على مضض.
Description: This study presented our own vision of the term linguistic bilingualism, and what distinguishes it from the term linguistic overlap or dualism, although they are all aspects of linguistic conflict, but the difference led us to the most widely used approach among the various researchers in applied linguistics. The aim of this study is to uncover the problem of double linguistics, the extent of its spread in the educational community, the growth of this phenomenon and its impact on the linguistic levels in the first place. Through it, we concluded the necessity of giving priority to classical Arabic over colloquial Arabic, and then proposing solutions to reduce its damage, especially in the written achievements of learners. This linguistic reality showed the growth of this phenomenon in the school, as the emerging learner is ready to acquire all mistakes and adopt them in his linguistic behaviors.
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12581
Appears in Collections:Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.