Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11246
Title: مواد الإيقاظ وعلاقتها بالعنف في الوسط المدرسي (دراسة ميدانية بمتوسطة ابن زيدون بولاية غليزان)
Authors: قاسم, خيرة
قاسم, خيرة
Keywords: مواد الإيقاظ
العنف في الوسط المدرسي
التربية البدنية
التربية الموسيقية
لتعليم المتوسط
Issue Date: 1-فبر-2021
Publisher: كلية العلوم الانسانية و العلوم الاجتماعية
كلية العلوم الانسانية و العلوم الاجتماعية
Series/Report no.: المجلد 1 العدد 3;عدد خاص /special issue
المجلد 1 العدد 3;عدد خاص /special issue
Abstract: استهدفت الدراسة الحالية معرفة دور مواد الإيقاظ في تخفيف من حدة العنف في الوسط المدرسي وعلاقتها ببعض المتغيرات،حيث بلغت عينة الدراسة 45 تلميذ من مرحلة المتوسطة بمتوسطة ابن زيدون ،تم اختيار العينة بطريقة عشوائية منتظمة وذلك باستخدام أداة لجمع المعلومات حول الموضوع وهي الاستمارة التي تم تطبيقها بمتوسطة بن زيدون بغليزان، وقد أشارت النتائج أن مواد الإيقاظ المتمثلة في حصة التربية البدنية وحصة التربية الموسيقية تساعد التلميذ في التخلص من ضغوطات التي تؤدي به إلى ممارسة العنف في الوسط المدرسي ،كذلك أكدت النتائج أن النشاطات التي تقام أثناء حصص المواد المدروسة تشعرهم بالنشاط الجماعي فهو يزيد من أواصر الصداقة ،كما وضحت النتائج أن مادة التربية الموسيقية و مادة التربية البدنية والرياضة تحدث لهم تغيرات من الجانب النفسي.
Description: ري 2021 9138-ISSN27162021 105 The current study aimed to know the role ofwakefulness in reducing the severity of violence in the school environment and its relation to some variables, where the sample of the study reached 45 students from middle school to middle school Ibn Zidon, the sample was selected in a random and systematic way using a tool to collect information on the subject, which is the form that was applied to the average son of IBN Zidon in Relizane, and the results indicated that the awakening materials consisting of the share of physical education and the share of music education help the student to get rid of the pressures that lead him to the practice of violence in the middle school as well, The results confirmed that the activities held during the classes of studied subjects make them feel the collective activity it increases the bonds of friendship, as the results showed that the subject of musical education and the subject of physical education and sports make changes for them
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11246
ISSN: 2773-4005
Appears in Collections:المجلد الاول / العدد 3



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.