Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11128
Title: التعليم الحر بوادي ميزاب،مقوماته،مظاهره،آثاره
Other Titles: .free Arab Education In The M'zab Valley During The French Occupation, Its Components, Manifestations, Effects.
Authors: شعشوع, معمر
Keywords: الإستعمار
مزاب
التعليم
الطلبة
الإصلاح
Issue Date: 31-ينا-2023
Publisher: كلية العلوم الانسانية و العلوم الاجتماعية
Citation: https://www.asjp.cerist.dz/en/article/214216
Series/Report no.: المجلد 6 العدد 1;
Abstract: هذه الدراسة تسلط إالضوء على مقومات ومظاهر الحركة التعليمية بوادي ميزاب بالجنوب الجزائري إبان الاحتلال الفرنسي،فرغم الصعوبات والتحديات التي واجهها التعليم العربي؛إلا أنه بقي صامدا أمام محاولات الطمس والتشويه من طرف الاحتلال الفرنسي. وقد ظهر في وادي ميزاب نوعين من التعليم:التعليم التقليدي الذي بقي محصورا في المساجد والكتاتيب(المحاضر)،والتعليم العربي الحديث،تجلت مظاهره في المدارس العربية الحرة،والمعاهد التي أسسها رواد الحركة الإصلاحية خلال مع بداية القرن العشرين. لقد ساهم التعليم بنوعيه التقليدي والحديث في انتعاش الحركة التعليمية،والحفاظ على مقومات الشخصية الوطنية،من لغة ودين وعادات وتقاليد من جهة،والصمود أمام السياسة الثقافية الاندماجية الفرنسية من جهة أخرى،ولعل نجاح هذين النمطين من التعليم،يعود إلى جهود العلماء المصلحين والتجربة الناجحة للتعليم في وادي ميزاب ؛والتي جعلت المجتمع الميزابي متماسكًا اجتماعيًا ودينيًا وثقافيًا.
Description: This study attempts to highlight the components and manifestations of the educational movement in the Oued Mzab during the French occupation, despite the difficulties and challenges faced by Arab education; Two types of education emerged in the valley: traditional education, which remained confined to mosques and schools, and modern Arab education. Its manifestations were manifested in Arab free schools and institutes founded by the pioneers of the reform movement during the first quarter of the twentieth century. Education, both traditional and modern, has contributed to the revival of the educational movement, and to the preservation of the elements of national character, from language, religion, customs and traditions on the one hand, and resistance to the French cultural and integration policy on the other hand. Perhaps the success of these two types of education is due to the absence of the Oued Mzab Sufi methods and the successful experience of education in Oued Mzab, which made the Mzabite community coherent socially, religiously and culturally. Keywords: Mzab; education;students; reform; colonialism.
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/11128
ISSN: 2710-8031
Appears in Collections:المجلد السادس/ العدد 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
التعليم الحر بوادي ميزاب،مقوماته،مظاهره،آثاره.pdf1,36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.