Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/10973
Title: | مساهمة علماء وطلبة منطقة مستغانم في تحرير وهران الأول والثاني 1708-1792 Contribution Of Scientists And Students Of Mousteghanem(mostaganem)region In The First And Second Liberation Of Oran1708- 1792 |
Authors: | بليل, محمد |
Keywords: | مستغانم ؛وهران ؛المحررة ؛ علماء ؛طلبة ، الباي بوشلاغم مصطفى ؛ الباي محمد بن عثمان الكبير |
Issue Date: | 22-Oct-2019 |
Publisher: | كلية العلوم الانسانية و العلوم الاجتماعية |
Citation: | https://www.asjp.cerist.dz/en/article/101020 |
Series/Report no.: | المجلد 2 العدد 2; |
Abstract: | تناول هذه الدراسة مراحل فتح وهران منذ جهود باي مازونة ومعسكر ،مصطفى بوشلاغم الذي حررها سنة 1708 ،ولظروف مختلفة استرجعها الأسبان سنة 1732،الذين واصلوا السيطرة عليها ؛حيث رجع هذا الباي إلى مستفانم وجعلها قاعدة حربية ،حيث اهتمّ بالعلماء والطلبة من أجل تكرار المحاولة ،لكن وفته المنية ، ليواصل خلفة الباي محمد الكبير تحريرها نهائيا سنة 1792 . وقد بذل بايات وهران جهودا كبيرة من أجل تحرير وهران باستخدام جهود الطلبة والعلماء ،لتحفيز الجند وعامة الناس لتلبية الجهاد من أجل إكمال مهمة التحرير ، ببناء المدارس والرباطات لهم ،إضافة للمدارس التي تواجدت بمستغانم ومازونة وقلعة بني راشد التي حملت على عتقها مهمة التعليم وإعداد الطلبة لتحرير وهران الأول و الثاني . ومن هذا المنطلق خَلُصْنا في هذه الدراسة لنتائج هامة ، تمثلت في الدور الريادي للطلبة والعلماء في مؤازرة جهود بايات وهران في إنجاز مهمة تحرير وهران ،لتكتمل معالم الدولة الجزائرية الحديثة . الكلمات المفتاحية مستغانم ؛وهران ؛المحررة ؛ علماء ؛طلبة ،الباي بوشلاغم مصطفى ؛ الباي محمد بن عثمان الكبير |
Description: | This study deals with the phases of the conquest of Oran since the efforts of Bey Mazouna and Mascara, Mustapha Bouchlagham who liberated it in 1708. Because of various circumstances, the Spaniards recalled in 1732 and continued to control it. This Bay went back to Mostaganem and made it as a military base and cared for scientists and students to try again, but he passed away, and he was succeeded by Bey Mohamed Kabir who finally liberated it completely in 1792. Bayat of Oran have made great efforts to liberate Oran using the efforts of students and Oulama to motivate the soldiers and the general public to meet the jihad in order to complete the task of liberation by building schools and associations for them, in addition to the schools that existed in Mostaganem, Mazouna and Bani Rashid Castle, which carried the task of education and prepare students for the liberation of Oran I and II. From this standpoint, we have concluded in this study important results, namely the leading role of students and scientists in supporting the efforts of Bayat Oran in accomplishing the task of liberating Oran, to complete the features of the modern Algerian state. key words: Mostaganem; Oran; liberated; Oulama; Students, the Bay Bouchelaghem, Bay Mohamed Benothmane Kebir |
URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/10973 |
ISSN: | 2710-8031 |
Appears in Collections: | المجلد الثاني/ العدد 2 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
مساهمة علماء وطلبة منطقة مستغانم في تحرير وهران الأول والثاني 1708-1792 Contribution of Scientists and students of Mousteghanem(Mostaganem)region in the Fi.pdf | 25,53 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.