Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/10973
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorبليل, محمد-
dc.date.accessioned2023-04-25T09:39:31Z-
dc.date.available2023-04-25T09:39:31Z-
dc.date.issued2019-10-22-
dc.identifier.citationhttps://www.asjp.cerist.dz/en/article/101020en_US
dc.identifier.issn2710-8031-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/10973-
dc.descriptionThis study deals with the phases of the conquest of Oran since the efforts of Bey Mazouna and Mascara, Mustapha Bouchlagham who liberated it in 1708. Because of various circumstances, the Spaniards recalled in 1732 and continued to control it. This Bay went back to Mostaganem and made it as a military base and cared for scientists and students to try again, but he passed away, and he was succeeded by Bey Mohamed Kabir who finally liberated it completely in 1792. Bayat of Oran have made great efforts to liberate Oran using the efforts of students and Oulama to motivate the soldiers and the general public to meet the jihad in order to complete the task of liberation by building schools and associations for them, in addition to the schools that existed in Mostaganem, Mazouna and Bani Rashid Castle, which carried the task of education and prepare students for the liberation of Oran I and II. From this standpoint, we have concluded in this study important results, namely the leading role of students and scientists in supporting the efforts of Bayat Oran in accomplishing the task of liberating Oran, to complete the features of the modern Algerian state. key words: Mostaganem; Oran; liberated; Oulama; Students, the Bay Bouchelaghem, Bay Mohamed Benothmane Kebiren_US
dc.description.abstractتناول هذه الدراسة مراحل فتح وهران منذ جهود باي مازونة ومعسكر ،مصطفى بوشلاغم الذي حررها سنة 1708 ،ولظروف مختلفة استرجعها الأسبان سنة 1732،الذين واصلوا السيطرة عليها ؛حيث رجع هذا الباي إلى مستفانم وجعلها قاعدة حربية ،حيث اهتمّ بالعلماء والطلبة من أجل تكرار المحاولة ،لكن وفته المنية ، ليواصل خلفة الباي محمد الكبير تحريرها نهائيا سنة 1792 . وقد بذل بايات وهران جهودا كبيرة من أجل تحرير وهران باستخدام جهود الطلبة والعلماء ،لتحفيز الجند وعامة الناس لتلبية الجهاد من أجل إكمال مهمة التحرير ، ببناء المدارس والرباطات لهم ،إضافة للمدارس التي تواجدت بمستغانم ومازونة وقلعة بني راشد التي حملت على عتقها مهمة التعليم وإعداد الطلبة لتحرير وهران الأول و الثاني . ومن هذا المنطلق خَلُصْنا في هذه الدراسة لنتائج هامة ، تمثلت في الدور الريادي للطلبة والعلماء في مؤازرة جهود بايات وهران في إنجاز مهمة تحرير وهران ،لتكتمل معالم الدولة الجزائرية الحديثة . الكلمات المفتاحية مستغانم ؛وهران ؛المحررة ؛ علماء ؛طلبة ،الباي بوشلاغم مصطفى ؛ الباي محمد بن عثمان الكبيرen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية العلوم الانسانية و العلوم الاجتماعيةen_US
dc.relation.ispartofseriesالمجلد 2 العدد 2;-
dc.subjectمستغانم ؛وهران ؛المحررة ؛ علماء ؛طلبة ،en_US
dc.subjectالباي بوشلاغم مصطفى ؛ الباي محمد بن عثمان الكبيرen_US
dc.titleمساهمة علماء وطلبة منطقة مستغانم في تحرير وهران الأول والثاني 1708-1792 Contribution Of Scientists And Students Of Mousteghanem(mostaganem)region In The First And Second Liberation Of Oran1708- 1792en_US
dc.typeArticleen_US
Collection(s) :المجلد الثاني/ العدد 2



Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.