Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7599
Title: دور المعرفة في تحقيق جودة التعليم العالي
Authors: حجار, محمد
بن يمينة, عمر
Keywords: التعليم العالي
إدارة المعرفة
جودة التعليم العالي
المنظمة المتعلمة
Issue Date: Jul-2020
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Abstract: يهدف هذا البحث إلى دور المعرفة في تحقيق ضمان جودة في المؤسسات التعليم العالي الجزائرية. ولتحقيق هذا الهدف، قمنا بإعداد البحث إلى جانب نظري، حيث تضمن البحث في جانبه النظري عرض المفاهيم الفكرية المتعلقة بإدارة المعرفة في تحقيق بضمان جودة التعليم العالي، ودراسة موضوع تطبيق نظام ضمان الجودة وعلاقته بمدخل إدارة المعرفة، اضافة إلى تحديد وعوامل إنجاح تطبيقه، وقد أظهرت نتائج الدراسات السابقة سواء الأجنبية أو العربية عن دفع كل من التحديات الداخلية والخارجية التي تواجه مؤسسات التعليم العالي الجزائرية إلى تطبيق إدارة المعرفة في نظام ضمان الجودة التعليم العالي، بالإضافة إلى وجود اختلافات في وجهات نظر مسؤولي ضمان الجودة حول السياسة المناسبة لتطبيق نظام ضمان الجودة، كما كشفت نتائج الدراسة عن وجود جملة من المعوقات التي تحد من تطبيق هذا النظام والمتعلقة بالجانب القيادي على مستوى الوزارة الوصية والجانب الإداري والتنظيمي على مستوى المؤسسة والجانب السلوكي للأطراف المعنية بتطبيقه، كما كشفت الدراسة عن وجود جملة من ع وامل النجاح ذات أهمية متفاوتة من وجهة نظر مسؤولي ضمان الجودة و إدارة المعرفة ، مما يتعين على صانعي القرار الأخذ بها لإنجاح تطبيق إدارة المعرفة في تحقيق نظام ضمان الجودة في مؤسسات التعليم العالي الجزائرية .
Description: The purpose of this study is the role of information in the achievement of quality management institutions for education. In order to achieve this objective, we prepared the research includes in its theoretical background introducing knowledge mangemeny, studying the problems implementing the quality management method and its connection to the strategy to knowledge mangement, in contrast to identifying the reasons for the effectiveness of its implementation. The finding of the study have showed that there are a variety of varations that restrict the implementation of tgis system, referring to the leadreship side at the institutional level, the mangement and opertional side at the institutional level and interpersonal side of the groups involved in implemwnting it. From. The perspective of quality management and knowledge management, the analysis further revealed the presence of a variety of factors imeding progress of varying significance from of the viewpoint of quality management and information management authorities, the quality management system is being introduce in the Algerian higher eduction institution.
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7599
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.COM.AR.2020.45.pdf2,33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.