Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7408
Title: الحوافز وتأثيرها على الأداء الوظيفي لدى العاملين المكتبيين -دراسة ميدانية بالمكتبة المركزية مجمع كارمان جامعة ابن خلدون -تيارت-
Authors: بوخاتم, نور الهدى
بوعلي, قنونة
Keywords: الحوافز
الأداء الوظيفي
Issue Date: يول-2021
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Abstract: هدفت الدراسة الى التعرف على حقيقة نظام الحوافز المعمول به بالمكتبة المركزية لمجمع كارمان جامعة ابن خلدون تيارت ، وأثره على الفرد والمؤسسة ، وتسليط الضوء على مؤشرات ومحددات الأداء الوظيفي والعوامل المتحكمة فيه، التعرف على مستوى تأثير الحوافز المادية والمعنوية على مستوى الأداء الوظيفي بالمكتبة محل الدراسة، الكشف عن دور وأهمية نظام الحوافز المادي والمعنوي لمعرفة مستوى تاثيره على مستوى الأداء الوظيفي، لفهم طبيعة العلاقة بينهما بالمكتبة، استخدمت الدراسة المنهج الوصفي وقد اعتمد في جمع المعلومات على الاستبيان كأداة رئيسية وزعت على عينة المسح الشامل قدرها 22 مفردة ، بعد جمع المعلومات وتصنيفها وتبويبها في جداول احصائية ومعالجتها باستخدام برنامج الحزم الاحصائية spss 21 الى جانب التحليل الوصفي .
Description: The study aimed to identify the reality of the incentive system in force in the central library of Karman Complex, Ibn Khaldun University - Tiaret - and its impact on the individual and the institution, and to shed light on the indicators and determinants of job performance and the factors controlling it. - Identifying the level of impact of material and moral incentives on the level of job performance in the library under study. - To reveal the role and importance of the system of material and moral incentives to know the level of its impact on the level of job performance, to understand the nature of the relationship between them in the library under study. Classifying them in statistical tables and processing them using the statistical packages program (21spss) in addition to descriptive analysis, where a set of results appeared that can be summarized as follows: There is a strong correlation between the material incentives and job performance among the central library workers, that is, the greater the material incentives that will lead to more control over the work and thus increase the level of performance, which results in the completion of work accurately and on time, and thus achieving the goals of the institution. studying. There is a strong correlation between moral incentives and job performance among central library workers, that is, the greater the moral motivation through which the worker feels belonging, stability and loyalty, and thus increases the level of performance, and from this moral incentives are considered a factor of great importance to achieving the objectives of the institution of a service nature .
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7408
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.BIB.AR.2021.42.pdf10,69 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.