Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7307
Title: المناخ المرسي و علاقته بفاعالية الذات لدى تلاميذ الطور المتوسط - دراسة ميدانية في الاكمالية الجديدة ببلدية الدحموني ولاية تيارت
Authors: عكازي, صورية
عفرون, رشيدة
Keywords: المناخ المدرسي ، فاعلية الذات
Issue Date: 2022
Publisher: جامعة ابن خلدون تيارت
Abstract: هدفت هذه الدراسة الى الكشف عن العلاقة بين المناخ المدرسي و الفاعلية الذاتية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة حيث كانت الدراسة الميدانية بمتوسطة الاكمالية الجديدة بالدحموني تيارت و عليه فقد تناولت الدراسة متغيرين اساسين هما المناخ المدرسي و الفاعلية الذاتية , حيث تكونت العينة من 50 تلميذ و تلميذة و اختيرت بطريقة عشوائية و انطلاقا من هذا طبق عليهم استبيانين الاول خاص بالمناخ المدرسي و المكون من 30 فقرة موزعة على الابعاد التالية :علاقة التلميذ بالاستاذ ،علاقة التلميذ بالمناخ الدراسي،علاقة التلميذ بموصفات المبنى و الموقع ،علاقة التلميذ بالتجهيزات المدرسية و مرافقها ، و الثاني خاص بالفاعلية الذاتية و المكون من 30 فقرة موزعة على الابعاد التالية : المبادرة المجهود ، المثابرة ، و ثم التحقق من خصائصها السيكومترية (الصدق و الثبات) اضافة الى الاساليب الاحصائية و المتمثلة في معامل الارتباط الفا كرونباخ و ذلك بالاعتماد على المنهج المناسب و هو المنهج الوصفي.
Description: This study aimed to reveal the relationship between the school climate and the self-effectiveness of middle school students, where the field study was with the average new completion in Dahmouni Tiaret and therefore the study dealt with two main variables: the school climate and self-effectiveness, where the sample consisted of 50 pupils and was selected randomly and from this applied to them two questionnaires for the first study climate consisting of 30 paragraphs distributed over the following dimensions: The student's relationship with the teacher, the student's relationship with the school climate, the student's relationship with the administration, the student's relationship with the building and location, the student's relationship with school equipment and facilities, and the second is related to self-effectiveness consisting of 30 paragraphs distributed in the following dimensions: initiative, effort, perseverance, and then verification of its characteristics seiko metric (honesty and stability) in addition to the statistical methods of link factor Pearson and the alpha crow nabach link factor based on the appropriate curriculum, which is the descriptive method.
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7307
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.PSY.AR.2022.91.pdf2,2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.