Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7258
Title: | قلق الامتحان وعلاقتھ بمستوى الطموح الاكادیمي لدى تلامیذ السنة الثالثة ثانوي دراسة ميدانية بثانوية أحمد زبانة قصر الشلالة بولاية –تيارت- |
Authors: | دكاني, فاطمة الزھراء عبد الصمد, عائشة |
Keywords: | الطموح الأكادیمي ، قلق الامتحان ، الاداء الجيد ، اختبار ، طوح ،قلق ،التحصيل الدراسي ،تفوق صحة النفسية ،هدف ، متعلم |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | جامعة ابن خلدون تيارت |
Abstract: | هدفت الدراسة الحالیة إلى معرفة العلاقة بین مستوى الطموح الأكادیمي وقلق الامتحان لدى متعلمي السنة الثالثة ثانوي بثانویة احمد زبانة قصر الشلالة ولایة تیارت حیث اعتمدت الباحثتان على تطبیق مقیاس مستوى الطموح الأكادیمي "الجبوري" المكون من ( 22 ) فقرة ومقیاس قلق الامتحان "سارسون" والمكون من( 38 ) فقرة على عینة قدر حجمها ب:( 156 ) تلمیذا(ة). تشمل ( 43 ) ذكو ا ر ( 113 ) إناثا في مختلف الشعب المدرسیة بالاعتماد على المنهج الوصفي باستعمال برنامج الحزم الإحصائیة وبالإستعانة ب معامل الارتباط بیرسون والمتوسط الفرضي واختبارا ت, توصلت الباحثتان الى النتائج التالیة التي تتمثل في وجود علاقة ارتباطیة موجبة ضعیفة بین متغیر الطموح الأكادیمي وقلق الامتحان و مستوى متغیر الطموح الأكادیمي وقلق الإمتحان لدى عینة الد ا رسة مرتفعان |
Description: | The current study aimed to find out the relationship between the level of academic ambition and exam anxiety among third-year high school learners Ahmed the Waterfall Palace of Tiaret State, where the researchers relied on the application of the "Jubouri" academic ambition level measure of 22 paragraphs and the Sarson exam anxiety measure, consisting of 38 paragraphs on a sample estimated at 156 pupils. Includes (43) males (113) females in different school divisions based on the descriptive curriculum using the program of statistical packages and using the pearson correlation coefficient and the average hypothesis and test T, the researchers reached the following results which is the existence of a weak positive correlation between the variable academic ambition and exam anxiety and the level of variable academic ambition and exam anxiety in the study sample are high. |
URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7258 |
Appears in Collections: | Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.PSY.AR.2022.153.pdf | 1,47 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.