Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7176
Titre: اثر برنامج تدريبي في تعديل صعوبات تعلم الكتابة (عسر الخط ) لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي دراسة ميدانية بابتدائية بودويسة عبد القادر - خميستي تيسمسيلت -
Auteur(s): حميس, سهام
بوخيران, هاجر
Mots-clés: البرنامج التدريبي، صعوبة تعلم الكتابة ( عسر الخط)
Date de publication: 2022
Editeur: جامعة ابن خلدون تيارت
Résumé: تهدف الدراسة الحالية لتحقيق ما مدى أثر برنامج تدريبي لتعديل صعوبات الكتابة (عسر الخط) لدى عينة تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي، التي تكونت من أربعة تلاميذ بابتدائية بدويسة عبد القادر خميستي تيسمسيلت ، يعانون من اضطراب صعوبة تعلم الكتابة (عسر الخط). ولغرض تحقيق أهداف الدراسة تم تطبيق مجموعة من الأدوات تمثلت في الرائز الكتابي لتشخيص اضطراب عسر الكتابة لبن بوزيد مريم، وبرنامج لتحسين مستوى الخط (حروف، قصيدة)، بالإضافة الى المقابلة مع التلميذ والمعلمة. وبعد تطبيق البرنامج التدريبي على الحالات أسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة احصائية بين التدريبي أثر في تعديل صعوبات تعلم الكتابة (عسر الخط) لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي
Description: The current study aims to investigate the effectiveness of a training program to modify writing difficulties (dysgraphia) for a sample of fourth-year primary students, which consisted of four primary students in Boudweissa Abdel Kader Khemisti - Tissemsilt - who suffer from a difficult-to-learn writing disorder (dysgraphia). For the purpose of achieving the objectives of the study, a set of tools were applied, represented in the written test to diagnose Ben Bouzid Mariam's dysgraphia, and a program to improve the level of handwriting (letters, poems), in addition to the interview with the student and the teacher. After applying the training program to the cases, the results of the study revealed that there were statistically significant differences between the average scores of the children of the experimental group in the pre and post measurements on the written test, and that the training program had an impact on modifying the difficulties of learning to write (dysgraphia) for the fourth year students of primary school.
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7176
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.AR.2022.14.pdf2,54 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.