Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7176
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorحميس, سهام-
dc.contributor.authorبوخيران, هاجر-
dc.date.accessioned2022-12-25T08:11:08Z-
dc.date.available2022-12-25T08:11:08Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7176-
dc.descriptionThe current study aims to investigate the effectiveness of a training program to modify writing difficulties (dysgraphia) for a sample of fourth-year primary students, which consisted of four primary students in Boudweissa Abdel Kader Khemisti - Tissemsilt - who suffer from a difficult-to-learn writing disorder (dysgraphia). For the purpose of achieving the objectives of the study, a set of tools were applied, represented in the written test to diagnose Ben Bouzid Mariam's dysgraphia, and a program to improve the level of handwriting (letters, poems), in addition to the interview with the student and the teacher. After applying the training program to the cases, the results of the study revealed that there were statistically significant differences between the average scores of the children of the experimental group in the pre and post measurements on the written test, and that the training program had an impact on modifying the difficulties of learning to write (dysgraphia) for the fourth year students of primary school.en_US
dc.description.abstractتهدف الدراسة الحالية لتحقيق ما مدى أثر برنامج تدريبي لتعديل صعوبات الكتابة (عسر الخط) لدى عينة تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي، التي تكونت من أربعة تلاميذ بابتدائية بدويسة عبد القادر خميستي تيسمسيلت ، يعانون من اضطراب صعوبة تعلم الكتابة (عسر الخط). ولغرض تحقيق أهداف الدراسة تم تطبيق مجموعة من الأدوات تمثلت في الرائز الكتابي لتشخيص اضطراب عسر الكتابة لبن بوزيد مريم، وبرنامج لتحسين مستوى الخط (حروف، قصيدة)، بالإضافة الى المقابلة مع التلميذ والمعلمة. وبعد تطبيق البرنامج التدريبي على الحالات أسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة احصائية بين التدريبي أثر في تعديل صعوبات تعلم الكتابة (عسر الخط) لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائيen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون تيارتen_US
dc.subjectالبرنامج التدريبي، صعوبة تعلم الكتابة ( عسر الخط)en_US
dc.titleاثر برنامج تدريبي في تعديل صعوبات تعلم الكتابة (عسر الخط ) لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي دراسة ميدانية بابتدائية بودويسة عبد القادر - خميستي تيسمسيلت -en_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.AR.2022.14.pdf2,54 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.