Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7124
Title: الوظيفة الرمزية للسلوكات النمطية للطفل المصاببإضطراب طيف التوحد دراسة عيادية لحالة واحدة بالمركز النفسي البيداغوجي للأطفال المعاقين ذهنيا بمهدية-تيارت
Authors: الحواس, قدوش
بوزيان, نصناص
Keywords: الوظيفة الرمزية ،السلوكات النمطية عند الطفل التوحدي
Issue Date: 2022
Publisher: جامعة ابن خلدون تيارت
Abstract: هدفت دراستنا لتسليط الضوء على الاش٘كالية المرتبطة بتحليل دلالة السلوكات النمطية التكرارية لدى أطفال ذوي اضطراب طيف التوحد ومعرفة وظيفتها الرمزية وحاولىا الاجابة عم التساؤل التالي : - ما هي الوظيفة الرمزية للسلوكات النمطية التي يمارسها الطفل التوحدي ؟ تكونت عيىٓة الدراسة من حالة واحدة ت اختيارٌها قصديا، مشخصة مسبقا من ذوي اضطراب طيفٓ التوحد متمدرس ومتكفل به بالمركز الىفسي البيداغوجي للاطفال المعوقين ذهنيا ببلدية مهدية . واعتمدت الدراسة على المنهج العيادي (دارسة حالة). -وقد تم استخدام ادوات التالية لجمع البيانات: -1 المقابلات النصف هموجهة مع أولياء الحالة ومع المربيين المتخصصين -2 شبكة الملاحظة بدون مشاركة و المصورة . تحصلىا على الىتائج التالية: وجود دلالات رمزية لمسلوكات النمطية التكرارية التي تمارسها الحالة المدروسة،و هذه من خٛلال ملاحظة نوعية السلوك الممارس ومدته تكراره عم حسب نوع ارتباط بمواقف وأوضاع ( قلق، فرح، حزن، طلب حاجة،......)دالة عن التعبير. وهذا يدل على بعثه لرسائل مشفرة من خلال هاته السلوكات النمطية.
Description: This study sheds light on the problems associated with analysing the significance of the repetitive stereotypical behaviours of autistic children and tends to identify their symbolic function through answering the following question: What is the symbolic function of the stereotypical behaviours of the autistic child? The study relied on the clinical doctrine "case study"; and the sample consisted of one deliberately selected child, prediagnosed with autism spectrum disorder, who goes to the Pedagogical Centre of Mentally Handicapped Children in the city of Mahdia. For data collection, we used following tools: 1. Semi-structured interviews with the parents and the educators of the child 2. Non-participant observation « filmed/pictorial » The results were as follows: The repetitive stereotypical behaviours of the case study have symbolic significance.We reached this through observing the quality, the duration and the frequency of these behaviours depending on the attitudes and the circumstances “anxiety, joy, sadness, need, etc.” which means that these typical behaviours send encrypted messages.
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7124
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.PSY.AR.2022.94.pdf1,75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.