Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7087
Title: المناخ المدرسي وعلاقته بالتوافق النفسي- الإجتماعي لدى المراهق المرحلة الثانوية -دراسة ميدانية ثانوية باي بوزيد بلدية تيارت-
Authors: إكرام, طويهري
عائشة, قادري
Keywords: المناخ المدرسي - المناخ المغلق- المناخ المفتوح- التوافق النفسي الإجتماعي- المراهق.
Issue Date: 2022
Publisher: جامعة ابن خلدون تيارت
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة طبيعة العلاقة بين المناخ المدرسي والتوافق النفسي الإجتماعي لدى مراهق التعليم الثان وي، ومعرفة دلالة الفروق في كل من المناخ المدرسي والتوافق النفسي الإجتماعي حسب الجنس (ذكور .2022/ وإناث)، وطبقت على عينة عشوائية بلغت ( 30 ) تلميذ وتلميذة بولاية تيارت للسنة الدراسية 2021 ولجمع المعلومات فقد تم إستخدام مقياس المناخ المدرسي ومقياس التوافق النفسي الإجتماعي وبتطبيق حزمة إحصائية توصلنا إلى النتائج التالية: -توجد علاقة بين المناخ المدرسي (المفتوح) والتوافق النفسي الإجتماعي. - توجد علاقة بين المناخ المدرسي (المغلق) والتوافق النفسي الإجتماعي. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى المناخ المدرسي يعزى متغير الجنس. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التوافق النفسي الاجتماعي.
Description: Study summary: The aim of the present study is to learn the nature of the relationship between the school climate and the psychosocial compatibility of the secondary school adolescent, to know the significance of the differences in both the school climate and psychosocial compatibility by sex (male and female), and to apply to a random sample of 30 pupils and pupils in the state of Tiart for the school year 2021/2022. To gather information, the School Climate Scale and the Psychosocial Compatibility Scale have been used and by applying a statistical package SPSS we have reached the following results: There is a connection between the (open) school climate and psychosocial compatibility. There is a relationship between the school climate (closed) and psychosocial compatibility. - There are statistically significant differences in the level of the school climate attributable to the sex variable. There are statistically significant differences in the level of psychosocial compatibility.
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7087
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.PSY.AR.2022.90.pdf2,04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.