Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7066
Title: العنف المدرسي وعلاقته بالرهاب المدرسي لدى تلاميذ الطور الإبتدائي دراسة ميدانية بثلاث إبتدائيات بدائرة السوقر تيارت
Authors: صليحة, عشور
نور الهدى, عز الدين
Keywords: التعليم الابتدائي،العنف المدرسي
Issue Date: 2022
Publisher: جامعة ابن خلدون تيارت
Abstract: كما تسعى الدراسة إلى معرفة الفروق بين الجنسين في مستوى العنف وبذلك تم بناء الإطار النظري للدراسة بجمع أهم الجوانب المعرفية التي تتضمنها متغيرات الدراسة لكل من العنف المدرسي والرهاب المدرسي أجريت الدراسة بثلاث ابتدائيات وقعوا على اختيارنا ببلدية السوقر التابعة لولاية تيارت وعلى عينة قوامها 80 تلميذ وتلميذة وحددت الدراسة على التساؤل الأساسي " هل توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائية بين العنف المدرسي والرهاب المدرسي لدى تلاميذ الطور الابتدائي؟" . وتندرج تحته تساؤلات فرعية، استخدمت مجموعة من الأدوات وهي مقياس مظاهر العنف المدرسي لكمال بوطورة ومقياس الرهاب المدرسي لدكتور أغيات سالمة 2018 . وهذا بهدف جمع البيانات والمعلومات ومناقشتها وتحليل في ضوء فرضيات الدراسة. - تمت معالجة بيانات باستخدام الأسلوب الإحصائي - أظهرت نتائج الدراسة ما يلي: 1 أنه هناك علاقة طردية بين العنف المدرسي والرهاب المدرسي لدى تلاميذ الطور الابتدائي. - 2 لا يوجد فروق دال إحصائية بين الجنسين في مستوى العنف المدرسي والرهاب المدرسي. - 3 لا يوجد فروق دال إحصائية في متغير السن في العنف المدرسي والرهاب المدرسي. - 4 مستوى العنف المدرسي في المدارس الابتدائية لدائرة السوقر مرتفع. - 5 مستوى الرهاب المدرسي في المدارس الابتدائية لدائرة السوقر مرتفع.
Description: This study aimed to determine the relationship between school violence and school phobia among primary school students. The study also seeks to know the differences between the sexes in the level of violence, and thus the theoretical framework of the study was built by collecting the most important cognitive aspects included in the study variables for both school violence and school phobia. The study focused on the basic question "Is there a statistically significant correlation between school violence and school phobia among primary school students?" . Sub-questions fall under it. A set of tools were used, which is the scale of manifestations of school violence by Kamal Boutoura and the scale of school phobia by Dr. Aghyat Salama 2018. This is with the aim of collecting, discussing and analyzing data and information in the light of the study’s hypotheses. - Data was processed using the SPSS statistical method. The results of the study showed the following: 1 - There is a direct relationship between school violence and school phobia among primary school students. 2 - There are no statistically significant differences between the sexes in the level of school violence and school phobia. 3 - There are no statistically significant differences in the age variable in school violence and school phobia. 4- The level of school violence in the primary schools of the Sougueur district is high. 5-The level of school phobia in the primary schools of the Sougueur district is high.
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7066
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.PSY.AR.2022.85.pdf14,1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.