Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7066
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorصليحة, عشور-
dc.contributor.authorنور الهدى, عز الدين-
dc.date.accessioned2022-12-21T13:49:20Z-
dc.date.available2022-12-21T13:49:20Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/7066-
dc.descriptionThis study aimed to determine the relationship between school violence and school phobia among primary school students. The study also seeks to know the differences between the sexes in the level of violence, and thus the theoretical framework of the study was built by collecting the most important cognitive aspects included in the study variables for both school violence and school phobia. The study focused on the basic question "Is there a statistically significant correlation between school violence and school phobia among primary school students?" . Sub-questions fall under it. A set of tools were used, which is the scale of manifestations of school violence by Kamal Boutoura and the scale of school phobia by Dr. Aghyat Salama 2018. This is with the aim of collecting, discussing and analyzing data and information in the light of the study’s hypotheses. - Data was processed using the SPSS statistical method. The results of the study showed the following: 1 - There is a direct relationship between school violence and school phobia among primary school students. 2 - There are no statistically significant differences between the sexes in the level of school violence and school phobia. 3 - There are no statistically significant differences in the age variable in school violence and school phobia. 4- The level of school violence in the primary schools of the Sougueur district is high. 5-The level of school phobia in the primary schools of the Sougueur district is high.en_US
dc.description.abstractكما تسعى الدراسة إلى معرفة الفروق بين الجنسين في مستوى العنف وبذلك تم بناء الإطار النظري للدراسة بجمع أهم الجوانب المعرفية التي تتضمنها متغيرات الدراسة لكل من العنف المدرسي والرهاب المدرسي أجريت الدراسة بثلاث ابتدائيات وقعوا على اختيارنا ببلدية السوقر التابعة لولاية تيارت وعلى عينة قوامها 80 تلميذ وتلميذة وحددت الدراسة على التساؤل الأساسي " هل توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائية بين العنف المدرسي والرهاب المدرسي لدى تلاميذ الطور الابتدائي؟" . وتندرج تحته تساؤلات فرعية، استخدمت مجموعة من الأدوات وهي مقياس مظاهر العنف المدرسي لكمال بوطورة ومقياس الرهاب المدرسي لدكتور أغيات سالمة 2018 . وهذا بهدف جمع البيانات والمعلومات ومناقشتها وتحليل في ضوء فرضيات الدراسة. - تمت معالجة بيانات باستخدام الأسلوب الإحصائي - أظهرت نتائج الدراسة ما يلي: 1 أنه هناك علاقة طردية بين العنف المدرسي والرهاب المدرسي لدى تلاميذ الطور الابتدائي. - 2 لا يوجد فروق دال إحصائية بين الجنسين في مستوى العنف المدرسي والرهاب المدرسي. - 3 لا يوجد فروق دال إحصائية في متغير السن في العنف المدرسي والرهاب المدرسي. - 4 مستوى العنف المدرسي في المدارس الابتدائية لدائرة السوقر مرتفع. - 5 مستوى الرهاب المدرسي في المدارس الابتدائية لدائرة السوقر مرتفع.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون تيارتen_US
dc.subjectالتعليم الابتدائي،العنف المدرسيen_US
dc.titleالعنف المدرسي وعلاقته بالرهاب المدرسي لدى تلاميذ الطور الإبتدائي دراسة ميدانية بثلاث إبتدائيات بدائرة السوقر تيارتen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.AR.2022.85.pdf14,1 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.