Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16761
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorحليسات, الناصر-
dc.contributor.authorعياد, بوعلام-
dc.date.accessioned2025-11-10T09:19:51Z-
dc.date.available2025-11-10T09:19:51Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16761-
dc.descriptionThis study aims to shed light on the characteristics of Islamic banking products as new products (relative usefulness, compatibility and suitability, complexity, trialability and observability) and the degree of their influence on the behaviour of individuals in deciding to adopt them, according to Rogers' diffusion of innovation theory. To achieve the objectives of this study, we used the questionnaire as the main tool to collect information and data on a random sample of 101 individuals from Tiaret. The data were analysed using SmartPLS software for structural equation modelling. The results showed that there is a significant positive relationship between these characteristics and individuals‘ behaviour in adopting Islamic banking products, with relative usefulness and convenience having the most significant positive impact on individuals’ behaviour.en_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على خصائص منتجات الصيرفة الإسلامية كمنتجات جديدة و المتمثلـة في ( الفـائـدة النســــــــــــــبيـة ، التوافق و الملائمـة ، درجـة التعقيـد ، قـابليـة التجربـة و إمكـانيـة الملاحظـة ) ودرجة تأثيرها في ســــــــــلوكيات الأفراد في اتخاذ قرار تبنيها ، حســــــــــب نظرية روجرز لإنتشــــــــــار الإبتكار. لتحقيق أهداف هذه الدراســة اســتخدمنا الإســتبانة كأداة رئيســية لجمع المعلومات و البيانات على عينة عشــوائية بلغ عددها 101 فرد من ولاية تيارت. وقد تم تحليل البيانات باستخدام برنامج SmartPLS لنمذجة المعادلات الهيكلية. أ ظهرت النتائج وجود علاقة إيجابية متفاوتة الأثر و ذات دلالة معنوية بين هذه الخصــــــــــــــائص وســــــــــــــلوك الأفراد في تبني منتجات الصـــــــيرفة الإســـــــلامية، بحيث كانت للفائدة النســـــــبية و الملائمة الأثر الإيجابي الأبرز على سلوك الأفراد.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدونen_US
dc.subjectالصيرفة الإسلاميةen_US
dc.subjectالفائدة النسبيةen_US
dc.subjectتبني المنتجاتen_US
dc.subjectإنتشار الإبتكارen_US
dc.titleالعوامل المؤثرة على تبني منتجات الصيرفة الإسلاميةen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.COM.2025.21.pdf1,42 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.