Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16504
Title: | عيوب النطق والكلام في المرحلة الإبتدائية |
Authors: | عمران, رحاب قمري, خاليدة |
Keywords: | الكلام العيوب النطقية الطفولة المبكرة النطق |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | جامعة ابن خلدون |
Abstract: | يتواصـــل البشـــر بإســـتعمال اللّغـــة، لكـــن هـــذه العمليـــة قـــد تعترضـــها صـــعوبات تتعلـــق بإنتـــاج الكـــلام والنطـــق، مثـــل الإضطرابات و العيوب النطقية والكلامية التي تؤثر على قدرة الفرد في إصدار الأصوات والتعبير عنها بوضوح, ممــا يعيــق عملية إيصال المعنى المقصود بشكل فعال. وتظهر هذه العيوب والإضطرابات بكثرة في مراحل الطفولة المبكرة بشكل عام في المرحلة الإبتدائية بشكل خاص, وقد تستمر إلى المراحل العمرية الأخرى في حال لم تعالج, فمنها ماهو خلقي أو عضوي لا دخل للإنسان فيه وقد يستحيل معالجتها, ومنها ما يكون ناجما عن عوامل بيئية, أو قد تعزى لعوامل نفسية يمكن علاجها مع الوقتو وهذه العيوب والإضطرابات يمكن تداركها والتخفيف من حدتها وذلك بالدعم المعنوي والمتابعة المبكرة, مع مراعاة الفروق الفردية بين الأطفال في وتيرة التعلم والنمو. |
Description: | While language is fundamental to human communication, speech and language disorders can significantly impede an individual's ability to vocalize and convey meaning clearly. Such disorders frequently manifest in early childhood and, without intervention, can persist into later life. Their origins can be diverse, including organic, psychological, or genetic predispositions. However, these challenges are often treatable over time. Early identification and comprehensive support, including psychological and behavioral therapies customized for each child, are crucial for mitigating their effects .and fostering healthy learning and development. |
URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16504 |
Appears in Collections: | Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.LET.2025.51.pdf | 4,14 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.