Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16453
Title: تأثير الإعلام الحربي على اتجاهات الرأي العام حول حرب طوفان الأقصى
Authors: فودي, محمد
درويش, صحراوي
قرار, ياسين
Keywords: الإعلام الحربي
الرأي العام
فيديوهات أبو عبيدة
طوفان الأقصى
Issue Date: 19-يون-2025
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Abstract: تهدف هذه الدراسة الموسومة بـتأثير الإعلام الحربي على اتجاهات الرأي العام حول حرب طوفان الأقصى إلى معرفة مدى تأثير الإعلام الحربي، ممثلاً في فيديوهات "أبو عبيدة"، على توجهات طلبة قسم العلوم السياسية بجامعة -تيارت- نحو القضية الفلسطينية، ومدى مساهمته في تشكيل وعيهم السياسي والإعلامي، من خلال تحليل تفاعلتهم مع هذا النوع من الإعلام، عبر المنصات الرقمية والتواصل الاجتماعي، وتسعى الدراسة للكشف عن آليات اشتغال الإعلام الحربي في نقل الرسالة الإعلامية بجميع أشكالها: السمعية البصرية، والمكتوبة، والرقمية. وللتحقق من أهداف هذه الدراسة، اعتمدنا المنهج الوصفي التحليلي، باستخدام أداة الاستبيان كأداة رئيسية وقد تم تطبيقه على عينة قصدية قُدرت بـ100 مفردة من قسم العلوم السياسية بجامعة ابن خلدون -تيارت-، وتم توزيع الاستمارات إلكترونيًا، وتحليل المعطيات باستخدام البرنامج الإحصائي Excel لاستخلاص النتائج وفهم أنماط التفاعل والاستقبال
Description: This study, entitled The Impact of War Media on Public Opinion Trends Regarding the “Al-Aqsa Flood” War, aims to explore the extent to which war media—specifically the videos released by “Abu Ubaida”—influence the attitudes of political science students at Ibn Khaldoun University of Tiaret toward the Palestinian cause. The research also seeks to examine how such media contributes to shaping their political and media awareness by analyzing their interaction with this type of content across digital platforms and social media. The study further investigates the mechanisms employed by war media in disseminating the media message in all its forms: audiovisual, written, and digital. To achieve the objectives of this research, the descriptive-analytical method was adopted, using a questionnaire as the primary data collection tool. It was administered to a purposive sample of 100 students from the Department of Political Science at Ibn Khaldoun University of Tiaret. The questionnaires were distributed electronically, and the data were analyzed using Excel statistical software to extract results and identify interaction and reception patterns
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16453
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.COMU.2025.33.pdf1,45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.