Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16446
Title: الاحتجاج الرقمي وانعكاساته على إدارة الصراع لدى المنظمات
Authors: بن خياط, فتيحة
العربي, فاطمة
عباس, محمد
Keywords: الاحتجاج الرقمي
إدارة الصراع
التنظيمات الطلابية
Issue Date: 19-يون-2025
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف العلاقة بين الاحتجاج الرقمي وإدارة الصراع لدى التنظيمات الطلابية، من خلال دراسة ميدانية أجريت بكلية العلوم الإنسانية – جامعة ابن خلدون تيارت. وتنطلق الدراسة من فرضية مفادها أن التحولات التكنولوجية، وخاصة الرقمنة وتوسّع استخدام الوسائط الاجتماعية، قد أعادت تشكيل أنماط التفاعل والصراع لدى الفضاء الجامعي، وجعلت من المنصات الرقمية فضاءً مكملاً وأحيانًا بديلاً لساحات الاحتجاج التقليدية. سعت الدراسة إلى تحليل كيفية توظيف التنظيمات الطلابية للأدوات الرقمية في التعبير عن مواقفها وتنظيم تحركاتها، وبيان ما إذا كانت هذه الوسائط تُستخدم كآلية للتفاوض، والضغط، وإدارة التوترات، أم أنها تساهم في تعميق الصراعات والانقسامات. كما تناولت الدراسة أنماط وأساليب الاحتجاج الرقمي، ومدى فعاليتها في التأثير على مسارات إدارة الصراع لدى الجامعة. اعتمدت الدراسة منهجًا وصفيًا تحليليًا، مستندة إلى أدوات بحث ميدانية لجمع البيانات من أفراد العينة، مع استخدام التحليل الإحصائي لاختبار الفرضيات وقياس الارتباطات بين المتغيرات. وقد خلُصت إلى جملة من النتائج أبرزها أن التنظيمات الطلابية باتت تعتمد بشكل متزايد على الفضاء الرقمي كأداة استراتيجية في إدارة صراعاتها، سواء من خلال التعبئة الرمزية أو التفاوض غير المباشر، مما يفرض إعادة النظر في فهمنا الكلاسيكي للصراع الطلابي في ضوء الحضور المتعاظم للتكنولوجيا. تُساهم هذه الدراسة في إثراء النقاش الأكاديمي حول الفعل الاحتجاجي الرقمي، وتدعو إلى مزيد من البحث في تأثيرات الوسائط الرقمية على ديناميات الصراع في الأوساط الشبابية والطلابية، لاسيما في السياقات الجامعية الجزائرية.
Description: This study aims to explore the relationship between digital protest and conflict management within student organizations, through a field study conducted at the Faculty of Humanities – Ibn Khaldoun University of Tiaret. The study is based on the hypothesis that technological transformations—particularly digitization and the expansion of social media use—have reshaped patterns of interaction and conflict within the university space, making digital platforms a complementary, and at times alternative, space to traditional forms of protest. The study seeks to analyze how student organizations employ digital tools to express their positions and organize their movements, and whether these media serve as mechanisms for negotiation, pressure, and tension management, or if they contribute to deepening conflicts and divisions. It also examines the patterns and methods of digital protest and assesses their effectiveness in influencing conflict management pathways within the university context. A descriptive and analytical methodology was adopted, relying on field research tools to collect data from the sample population, and statistical analysis was used to test hypotheses and measure correlations between variables. The study concluded with a set of findings, the most prominent being that student organizations increasingly rely on digital space as a strategic tool in managing their conflicts—whether through symbolic mobilization or indirect negotiation—necessitating a re-evaluation of traditional understandings of student conflict in light of the growing presence of technology. This study contributes to the academic discourse on digital protest and calls for further research into the impact of digital media on conflict dynamics among youth and student environments, particularly within Algerian universities.
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16446
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.COMU.2025.29.pdf1,77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.