Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16443
Title: توظيف تقنيات الاتصال الرقمي في ممارسة العلاقات العامة في المؤسسات العمومية بولاية تيارت
Authors: مزيلي, آية
Keywords: الاتصال الرقمي
العلاقات العامة الرقمية
المؤسسات العمومية
التحول الرقمي
Issue Date: 17-Jun-2025
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Abstract: تهدف دراستنا هذه إلى استكشاف واقع توظيف تقنيات الاتصال الرقمي في المؤسسات العمومية بولاية تيارت كنموذج تطبيقي، والسعي إلى فهم مدى تأثير هذه التقنيات على تحسين ممارسات العلاقات العامة، مع تحليل دورها في تعزيز التفاعل مع الجمهور، تحسين الصورة المؤسسية، وتحديد العوائق التي تحد من فعالية هذا التوظيف في البيئة الإدارية والتنظيمية الجزائرية، وقد انطلقت دراستنا من إشكالية مفادها: إلى أي مدى توظف المؤسسات العمومية في ولاية تيارت تقنيات الاتصال الرقمي في ممارسة العلاقات العامة؟ اعتمدنا فيها على المنهج الوصفي التحليلي، عبر استخدام أداة البحث المتمثلة في الاستبيان الإلكتروني، والذي تم تطبيقه على عينة قصدية من موظفي المؤسسات العمومية، وقد قدرت بـ 100 مفردة، وقد أفضت الدراسة إلى العديد من النتائج أهمها: -التحول الرقمي ساهم بشكل واضح في تحسين ممارسات العلاقات العامة داخل المؤسسات، لكن نجاح هذا التأثير يختلف حسب مدى قدرة المؤسسة على دمج واستثمار تقنيات الاتصال الرقمي بفعالية ضمن بنيتها الاتصالية.
Description: Abstract: This study aims to explore the reality of employing digital communication technologies in Algerian public institutions in the state of Tiaret as an applied model. It seeks to understand the extent to which these technologies impact the improvement of public relations practices by analyzing their role in enhancing audience engagement, improving institutional image, and identifying the barriers limiting the effective use of these technologies in the Algerian administrative and organizational environment. The study originates from the following research question: To what extent do public institutions in the state of Tiaret employ digital communication technologies in the practice of public relations? We adopted the descriptive-analytical approach, using an online questionnaire as the research tool. It was applied to a purposive sample of 100 employees from public institutions. The study led to several key findings, including : • Digital transformation has clearly contributed to improving public relations practices within institutions; however, the success of this impact varies depending on the institution's ability to effectively integrate and utilize digital communication technologies within its communication structure. • The audience in the digital environment has become more demanding, expecting quick responses, direct communication, and greater transparency. Therefore, using digital media enables public relations departments to meet these expectations more efficiently, which directly reflects on audience satisfaction. • The availability of qualified human resources in the field of digital communication is a key factor in the successful use of these technologies in public relations and greatly contributes to enhancing institutional performance. • Institutions face multiple challenges in activating digital media, extending beyond technological aspects to include human, financial, organizational, and cultural factors. • The biggest obstacles faced by institutions in digital transformation relate to the lack of qualified personnel, weak digital infrastructure, organizational challenges, and financial issues such as insufficient funding allocated for implementing digital transformation. • Institutions suffer from a gap between the digital content they provide and audience expectations, due to weak creativity, poor timing of publication, and limited engagement. This calls for improving content quality and training staff to enhance effective digital interaction
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16443
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.COMU.2025.26.pdf935,32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.