
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16433| Title: | اتجاهات الطلبة نحو استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي وأثرها على تكوينهم الجامعي |
| Authors: | خاتري, حليمة مثنان, فريال |
| Keywords: | الذكاء الاصطناعي الطلبة الجامعيون ChatGPT، تطبيقات تعليمية |
| Issue Date: | يون-2025 |
| Publisher: | جامعة ابن خلدون-تيارت |
| Abstract: | تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على اتجاهات الطلبة الجامعيين نحو استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي، ودورها في دعم تكوينهم داخل البيئة الجامعية. اعتمدت الدراسة على المنهج المسحي، من خلال استبيان وُزّع على عينة من الطلبة الجامعيين من مختلف التخصصات والمستويات. أظهرت نتائج الدراسة أن معظم الطلبة يستخدمون تطبيقات الذكاء الاصطناعي أحيانًا في دراستهم، خاصة في تلخيص المحاضرات وفهمها. كما بيّنت النتائج أن تطبيق ChatGPT هو الأكثر استخدامًا، وأن الذكاء الاصطناعي يُسهم في تسهيل الوصول إلى المعلومات، وتحسين الفهم والتنظيم، وتطوير المهارات التعليمية والتفكير النقدي. ورغم ذلك، عبّر الطلبة عن قلة الثقة أحيانًا في موثوقية المعلومات التي تقدمها هذه التطبيقات. وأكّد معظمهم أن الذكاء الاصطناعي سيكون جزءًا أساسيًا من التعليم في المستقبل، ويؤيدون دمجه بشكل رسمي بشرط أن يكون مدروسًا ومتكيفًا مع البيئة التعليمية. خلصت الدراسة إلى أن تطبيقات الذكاء الاصطناعي أصبحت مكونًا أساسيًا في تجربة الطلبة الجامعيين، حيث تُسهم في تعزيز الكفاءة وتطوير التعلم الذاتي. كما أظهرت النتائج وعيًا متزايدًا لدى الطلبة بأهمية هذه الأدوات، مع ضرورة تأطير استخدامها من طرف المؤسسات التعليمية لضمان توجيهها بشكل فعّال يخدم الأهداف التربوية |
| Description: | This study aims to explore university students’ attitudes towards the use of artificial intelligence (AI) applications and their role in supporting their development within the academic environment. It adopted a survey methodology, using a questionnaire distributed to a sample of university students from various disciplines and academic levels. The results showed that most students occasionally use AI applications in their studies, especially for summarizing and understanding lectures. The findings also revealed that ChatGPT is the most commonly used application. AI was found to facilitate access to information, enhance comprehension and organization, and contribute to the development of learning skills and critical thinking. However, students expressed occasional concerns about the reliability of the information provided by these applications. Most of them affirmed that AI will be an essential part of education in the future and supported its official integration, provided it is carefully studied and adapted to the educational context. The study concluded that AI applications have become an integral part of the university student experience, enhancing efficiency and promoting self-directed learning. The results also indicated a growing awareness among students of the importance of these tools, emphasizing the need for educational institutions to regulate their use in a way that aligns effectively with educational objectives |
| URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16433 |
| Appears in Collections: | Master |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| TH.M.COMU.2025.18.pdf | 2,98 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.