Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16318
Title: | المقاربة التواصلية بين التأصيل اللساني والتفعيل الديداكتيكي - منهاج اللغة العربية لمرحلة التعليم المتوسط أنموذجا |
Authors: | شتوان, وليد ناقوس, عمار |
Keywords: | التدريس التفاعلي الديداكتيك الوضعيات التواصلية المقاربة التواصلية |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | جامعة ابن خلدون |
Abstract: | تسعى هذه الدراسة إلى تحليل المقاربة التواصلية من خلال تدريس اللغة العربية في الطور المتوسط, من حيث مرجعياتها اللسانية و سبل تفعيلها الديداكتيكي داخل القسم. وقد إستندت إلى تحليل المنهاج الرسمي, ومقارنة بين التصور النظري والتطبيق الفعلي, مع التركيز على أهمية الكفاءة التواصلية باعتبارها هدفا رئيسا. وتبين أن نجاح تطبيق هذه المقاربة رهين بجملة من العوامل, أبرزها تكوين الأساتذة, ملائمة الطرق البيداغوجية, وتوفير الوسائل التعليمية المناسبة. كما قدمت الدراسة جملة من الإقتراحات العملية لتفعيل هذه المقاربة على نحو أكثر فعالية, بما يسهم في تطوير اللغة العربية بما يتوافق وحاجات المتعلمين, وكذا سياقهم الإجتماعي. |
Description: | This study aims to analyze the communicative approach in teaching Arabic at the middle school level, by examining its linguistic foundations and its didactic implementation in classroom practice. It relies on an analytical reading of the official curriculum, comparing the theoretical framework with practical application, emphasizing communicative competence as a core objective. The findings show that the success of this approach depends on several factors, notably teacher training, appropriate pedagogical methods, and availability of supporting materials. The study also presents practical suggestions for optimizing the implementation of the communicative approach in order to improve Arabic language teaching in line with learners’ real-life contexts. |
URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16318 |
Appears in Collections: | Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.LET.2025.11.pdf | 7 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.