Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16304
Title: | توظيف المقاربة الإدراكية في تعلم التحليل الإستعاري لدى تلاميذ الثالثة ثانوي |
Authors: | دحو, أمينة عواج, دنيا |
Keywords: | التحليل الإستعاري المقاربة الإدراكية البنية اللسانية كفاءات التلاميذ |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | جامعة ابن خلدون |
Abstract: | تتناول المذكرة الموسومة "توظيف المقاربة الإدراكية في تعلم التحليل الإستعاري لدى تلاميذ الثالثة ثانوي" دراسة تطبيق المقاربة الإدراكية في تدريس تحليل الإستعارة لتلاميذ السنة الثالثة ثانوي، استنادا الى آراء الأساتذة. ًتعتمد الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، وتنطلق من إشكالية رئيسية تتمثل في: هل يتم توظيف المقاربة الإدراكية في تعليم التحليل الإستعاري لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي من وجهة نظر الأساتذة؟ للإ جابة عن هذا السؤال، أجريت دراسة إحصائية تحليلية باستخدام استبيان موجه للأساتذة، كشف عن محدودية استخدام المقاربة الإدراكية مقارنة بالمقاربات الكلاسيكية التي تركز على البنية اللسانية للإستعارة. |
Description: | The dissertation titled "Employing the Cognitive Approach in Teaching Metaphorical Analysis to Third-Year Secondary School Students" investigates the application of the cognitive approach in teaching metaphorical analysis to third-year secondary school students, based on teachers' perspectives. The study adopts the descriptive-analytical method and is guided by the primary research question: Is the cognitive approach utilized in teaching metaphorical analysis to third-year secondary school students from the teachers' perspective? To address this question, an analytical-statistical study was conducted using a questionnaire directed at teachers, which revealed a limited use of the cognitive approach compared to classical approaches that emphasize the linguistic structure of metaphors. |
URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16304 |
Appears in Collections: | Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.LET.2025.09.pdf | 19,21 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.