Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16304
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorدحو, أمينة-
dc.contributor.authorعواج, دنيا-
dc.date.accessioned2025-07-16T09:32:30Z-
dc.date.available2025-07-16T09:32:30Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16304-
dc.descriptionThe dissertation titled "Employing the Cognitive Approach in Teaching Metaphorical Analysis to Third-Year Secondary School Students" investigates the application of the cognitive approach in teaching metaphorical analysis to third-year secondary school students, based on teachers' perspectives. The study adopts the descriptive-analytical method and is guided by the primary research question: Is the cognitive approach utilized in teaching metaphorical analysis to third-year secondary school students from the teachers' perspective? To address this question, an analytical-statistical study was conducted using a questionnaire directed at teachers, which revealed a limited use of the cognitive approach compared to classical approaches that emphasize the linguistic structure of metaphors.en_US
dc.description.abstractتتناول المذكرة الموسومة "توظيف المقاربة الإدراكية في تعلم التحليل الإستعاري لدى تلاميذ الثالثة ثانوي" دراسة تطبيق المقاربة الإدراكية في تدريس تحليل الإستعارة لتلاميذ السنة الثالثة ثانوي، استنادا الى آراء الأساتذة. ًتعتمد الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، وتنطلق من إشكالية رئيسية تتمثل في: هل يتم توظيف المقاربة الإدراكية في تعليم التحليل الإستعاري لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي من وجهة نظر الأساتذة؟ للإ جابة عن هذا السؤال، أجريت دراسة إحصائية تحليلية باستخدام استبيان موجه للأساتذة، كشف عن محدودية استخدام المقاربة الإدراكية مقارنة بالمقاربات الكلاسيكية التي تركز على البنية اللسانية للإستعارة.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدونen_US
dc.subjectالتحليل الإستعاريen_US
dc.subjectالمقاربة الإدراكيةen_US
dc.subjectالبنية اللسانيةen_US
dc.subjectكفاءات التلاميذen_US
dc.titleتوظيف المقاربة الإدراكية في تعلم التحليل الإستعاري لدى تلاميذ الثالثة ثانويen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.LET.2025.09.pdf19,21 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.