Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16273
Title: | مكانة الاتصال التكويني للمؤسسات الناشئة في تنمية قدرات الطالب الجامعي الجزائري |
Authors: | خضار, أمال دروش, شيماء |
Keywords: | الاتصال التكوين المؤسسات الناشئة حاضنات الاعمال |
Issue Date: | 18-يون-2025 |
Publisher: | جامعة ابن خلدون-تيارت |
Abstract: | تتناول الدراسة الحالية موضوع مكانة الاتصال التكويني للمؤسسات الناشئة في تنمية قدرات الطالب الجامعي الجزائري من خلال ابراز مدى مساهمة الاتصال التكويني في تطوير مهارات التي يحتاجها الطالب الجامعي لإنشاء مؤسسات ناشئة والدخول في بيئة ريادية بذلك فهي تهدف الى تحديد التحديات التي تواجه الطلاب في الاستفادة من الاتصال التكويني للمؤسسات الناشئة، تقديم توصيات واستراتيجيات لتحسين دور اتصال التكويني في تنمية قدرات الطلاب الجامعيين بما يتوافق مع متطلبات سوق العمل. وقد اعتمدنا في هذه الدراسة على منهج المسح الاجتماعي من خلال تصميم استمارة الاستبيان الخاصة بالدراسة حيث تم ذلك من خلال استخدام العينة القصدية والمتمثل عددها في 116 طالب جامعي مقبل على انشاء مؤسسات ناشئة بحاضنة اعمال بجامعة تيارت، وقد توصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج وهي ان الاتصال التكويني يساهم بشكل فعال في إطلاق وتطوير فكرة المؤسسات الناشئة كما ان التكوين والمرافقة على مستوى حاضنة الاعمال تمثل عاملا أساسيا في مساعدتهم على تحويل أفكارهم في شكل مؤسسات ناشئة. |
Description: | The current study addresses the role of formative communication for startups in developing the capabilities of Algerian university students. It highlights the extent to which formative communication contributes to developing the skills university students need to establish startups and enter an entrepreneurial environment. It aims to identify the challenges students face in leveraging formative communication for startups and provide recommendations and strategies to improve the role of formative communication in developing university students' capabilities in line with labor market requirements. In this study, we relied on a social survey approach by designing the study's questionnaire. This was done using a purposive sample of 116 university students considering establishing startups in a business incubator at the University of Tiaret. The study reached a set of results, namely that formative communication effectively contributes to launching and developing startup ideas. Furthermore, training and support at the business incubator level are key factors in helping students transform their ideas into startups. |
URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16273 |
Appears in Collections: | Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.COMU.2025.13.pdf | 2,7 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.