Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16206
Titre: | اتجاهات أولياء التلاميذ نحو رقمنة قطاع التربية : منصة فضاء الأوليا ء أنموذجا |
Auteur(s): | طوايبية, هند مختاري, أميرة |
Mots-clés: | رقمنة رقمنة قطاع التربية منصة فضاء الاولياء |
Date de publication: | 3-jui-2025 |
Editeur: | جامعة ابن خلدون-تيارت |
Résumé: | تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على اتجاهات أولياء أمور التلاميذ نحو رقمنة قطاع التربية، من خلال دراسة ميدانية أجريت على أولياء أمور التلاميذ بمدرسة الوزير أبو الحسن بولاية تيارت. اعتمدنا في دراستنا على المنهج الوصفي وشملت العينة القصدية المكونة من 60 ولي أمر، تم توزيع استمارات عليهم لجمع آرائهم حول استخدام المنصة الرقمية فضاء الأولياء. بحيث أظهرت النتائج أن أغلب الأولياء لديهم نظرة إيجابية نحو هذه المنصات، حيث تسهل عليهم متابعة نتائج أبنائهم، الغيابات، والتواصل مع المعلمين، مما عزز العلاقة بين الأسرة والمدرسة، بالمقابل لوحظت بعض الصعوبات مثل ضعف التكوين الرقمي لدى بعض الأولياء ومشاكل في الوصول إلى الإنترنت. وبناءً على ذلك، توصي الدراسة بضرورة توفير تكوينات مبسطة وتحسين البنية التحتية الرقمية لضمان استفادة أوسع من الرقمنة في قطاع التربية. |
Description: | This study aims to explore the attitudes of students’ parents toward the digitization of the education sector، through a field study conducted at El-Wazir Abou El Hassan School in the Wilaya of Tiaret. The research adopted a descriptive methodology and relied on a purposive sample consisting of 60 parents، to whom questionnaires were distributed in order to gather their opinions on the use of digital platforms، particularly the “Parent Portal” (Espace des Parents). The results showed that most parents have a positive perception of these platforms، as they facilitate the monitoring of their children’s academic performance، absences، and communication with teachers thereby strengthening the relationship between the family and the school. On the other hand، some challenges were noted، such as limited digital literacy among certain parents and issues related to internet access. Based on these findings، the study recommends providing basic training programs and improving the digital infrastructure to ensure broader benefits from the digitization of the education sector. |
URI/URL: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16206 |
Collection(s) : | Master |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.SOC.2025.21.pdf | 1,92 MB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.