Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16190
Title: دور الاتصال الإداري في كفاءة العمل داخل المؤسسة
Authors: شرقي, محمد
Keywords: الاتصال الإداري
الكفاءة
الدور
العمل
Issue Date: 18-Jun-2025
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى إبراز الدور المهم للاتصال الإداري في تحقيق كفاءة العمل داخل مديرية جامعة ابن خلدون،وهذا بالكشف عن نمط الاتصال الإداري السائد في المديرية ،و معرفة خصائص التعليمات الناتجة من حيث الوضوح و الدقة و الشمولية و كذا الوقت ، ومدى تأثيرها في زيادة فعالية أداء الموظفين. و لمعرفة مستوى فعالية الاتصالات الإدارية المستخدمة في تحقيق كفاءة العمل،اخترنا تقنية المقابلة كأداة رئيسية و الملاحظة كأداة ثانوية لجمع المعطيات من عينات البحث المختارة و المقدرة بـ 10 موظفين، تم اختيارهم وفق العينة العشوائية القصدية.و لتحليل نتائج الدراسة اعتمدنا المنهج الوصفي. و تم دراسة هذه العلاقة في ظل المتغيرات الوسيطية كالتحكم في العمل و ربح الوقت و فعالية وجودة الأداء. كما خلصت الدراسة إلى وجود مساهمة كبير للاتصال الإداري في تحقيق كفاء العمل داخل المديرية،و توصلنا الى جملة من النتائج من أهماها، الاهتمام بأنماط الاتصالات الإدارية بين جميع المستويات و ضرورة العملية الاستشارية بين الرئيس و الموظفين في فهم و توضيح التعليمات .والعمل على تطوير وسائل الاتصالات الحديثة و تدريب الموظفين على استخدامها و إتقانها لجعل العملية الاتصالية أكثر دقة و فعالية.كما تأكد لنا دور العلاقات المهنية في جعل هذه العملية مرنة و غير معقدة،وتسهم بشكل كبير في وضوح مضمون الرسالة ،مما يمنح للموظف فرصة الاجتهاد و الإبداع في انجاز مهامه .
Description: This study aimed to highlight the important role of administrative communication in achieving work efficiency within the Directorate of Ibn Khaldoun University, This is by revealing the prevailing administrative communication pattern in the directorate, And knowing the characteristics of the resulting instructions in terms of clarity, accuracy, comprehensiveness, and time, And its impact on increasing the effectiveness of employee performance. To know the level of effectiveness of administrative communications used to achieve work efficiency, We chose the interview technique as the main tool and observation as a secondary tool to collect data from the selected research samples estimated at 10 employees. They were selected according to a purposive random sample. To analyze the results of the study, we adopted the descriptive approach. This relationship was studied in light of the mediating variables such as work control, time savings, and effectiveness and quality of performance. The study also concluded that administrative communication has a significant contribution to achieving work efficiency within the directorate. We reached a number of results, the most important of which is the interest in the patterns of administrative communication between all levels and the necessity of the consultative process between the president and the employees in understanding and clarifying the instructions. Working on developing modern means of communication and training employees to use and master them to make the communication process more accurate and effective. We have also clearly demonstrated the role of professional relationships in making this process flexible and uncomplicated. It contributes significantly to the clarity of the message content, which gives the employee the opportunity to work hard and be creative in completing his tasks.
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16190
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.SOC.2025.13.pdf9,17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.