Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16188
Title: مشكلات النومSD لدى تلاميذّ المرحلة الإبتدائيةّ وعلاقتها باضطراب نقص الانتباه المصحوب بفرط النشاطADHD
Authors: جيلالي, رقية
حواش, رانية
Keywords: مشكلات النوم
نقص الانتباه
فرط النشاط
تلاميذ المرحلة الابتدائية
Issue Date: 2-Jun-2025
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى استكشاف مستوى مشكلات النوم واضطراب نقص الانتباه المصحوب بفرط النشاط (ADHD) لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، بالإضافة إلى فحص العلاقة بين هذين المتغيرين. تم استخدام المنهج الوصفي وشملت العينة (38) تلميذًا وتلميذة من المرحلة الابتدائية (من السنة الأولى إلى الخامسة)، مع مراعاة التنوع في الجنس والعمر المدرسي. تم قياس مشكلات النوم باستخدام "مقياس مشكلات النوم لدى الأطفال في المرحلة الابتدائية" (Sleep Problems Scale for Children - SPS-C-US) من إعداد البروفيسورة إليزابيث ك. وارنر والدكتور مايكل جي. راندل، جامعة ييل، الولايات المتحدة الأمريكية (2011). كما تم قياس اضطراب نقص الانتباه المصحوب بفرط النشاط باستخدام "مقياس كونرز لتقدير المعلم" (CTRS-R). تم تحليل البيانات باستخدام الأساليب الإحصائية الوصفية، ومعاملات الارتباط والانحدار. أظهرت النتائج أن مستوى اضطراب نقص الانتباه المصحوب بفرط النشاط لدى العينة تراوح بين المنخفض إلى المتوسط، بينما سُجل مستوى منخفض لمشكلات النوم. كما أظهرت نتائج معامل الارتباط عدم وجود علاقة دالة إحصائيًا بين اضطراب نقص الانتباه المصحوب بفرط النشاط وأبعاد مشكلات النوم المختلفة. تشير النتائج إلى أن اضطراب نقص الانتباه المصحوب بفرط النشاط لم يكن له قدرة تفسيرية كبيرة لمشكلات النوم، حيث بلغ معامل التحديد الخطي (R²) حوالي (0.008)، مما يعني أن 0.8% فقط من التباين في مشكلات النوم يمكن تفسيره من خلال اضطراب نقص الانتباه، بينما يساهم في باقي التباين عوامل أخرى. وفي ضوء هذه النتائج، توصي الدراسة بضرورة إجراء دراسات أكثر تعمقًا تأخذ في الاعتبار متغيرات إضافية نفسية، اجتماعية، وبيئية قد تساهم في تفسير مشكلات النوم لدى التلاميذ، مع التأكيد على أهمية التشخيص المبكر للاضطرابات السلوكية والنمائية لدى الأطفال وتعزيز دور الأخصائي النفسي المدرسي في هذا المجال.
Description: This study aimed to explore the level of sleep problems and Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) among primary school students, in addition to examining the relationship between these two variables. The descriptive-analytical method was employed, with a sample of 38 students from various primary school grades (from first to fifth grade), considering gender and school age diversity. Sleep problems were assessed using the "Sleep Problems Scale for Children in Primary School" (SPS-C-US), developed by Professor Elizabeth K. Warner and Dr. Michael J. Randle, Yale University, USA (2011). ADHD was measured using the "Conners Teacher Rating Scale" (CTRS-R). The data were analyzed using descriptive statistics, correlation coefficients, and regression analysis. The results revealed that the level of ADHD among the sample ranged from low to moderate, while the level of sleep problems was low. Correlation analysis showed no statistically significant relationship between ADHD and the various dimensions of sleep problems. The results indicate that the independent variable (ADHD) had a low explanatory power in predicting sleep problems, with a coefficient of determination (R²) of approximately 0.008, suggesting that only 0.8% of the variance in sleep problems can be explained by ADHD, with the remaining variance attributed to other factors. Based on these findings, the study recommends conducting more in-depth studies that consider additional psychological, social, and environmental variables that may contribute to explaining sleep problems among students. It also emphasizes the importance of early diagnosis of behavioral and developmental disorders in children and strengthening the role of school psychologists in this
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16188
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.PSY.2025.64.pdf2,23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.