Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16172
Title: الرقمنة ودورها في عملية تكافؤ فرص التوظيف
Authors: بوصر, صارة
بوزريعة, عمر
Keywords: تجسيد مشروع الرقمنة
الرقمنة الإدارية
التوظيف
التوظيف الإلكتروني
Issue Date: 17-يون-2025
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة دور الرقمنة في عملية تكافؤ فرص التوظيف في المؤسسات التربوية بولاية تيارت انطلقت هذه الدراسة من سؤال رئيسي مفاده: هل تساهم الرقمنة في عملية تكافؤ فرص التوظيف في المؤسسات التربوية؟، والذي تتفرع منه الأسئلة التالية: - هل الأنظمة الرقمية في المؤسسات التربوية تؤدي إلى تحقيق تكافؤ الفرص في عملية توظيف طالبي العمل؟ - هل تم تعميم الأنظمة الرقمية في عمليات التوظيف في مختلف المؤسسات التربوية في الجزائر؟ تم التركيز على كيفية استخدام التقنيات الرقمية لتحسين الشفافية والكفاءة في التوظيف، من خلال استخدام المنهج الكمي، تم جمع البيانات عبر استمارات التي تم توزيعها على عينة من الموظفين الذين تم توظيفهم عبر منصات رقمية. ومن خلال تحليل ومناقشة البيانات الميدانية تم التوصل إلى النتائج التالية: - مساهمة الرقمنة بشكل ملحوظ في تعزيز مبدأ تكافؤ الفرص من خلال توفير فرص متساوية لجميع المتقدمين وتقليل التحيز في اختيار المترشحين، مما يعكس تحولا في البنية التنظيمية والثقافة الإدارية نحو مزيد من العدالة والمساواة. - تمكنت الرقمنة من تسهيل التواصل بين المتقدمين والمؤسسات التعليمية، مما يسهم في تسريع عمليات التوظيف وزيادة الشفافية في نشر النتائج والمعايير المستخدمة. هذا التحول الرقمي يعكس كيف يمكن للتقنيات الحديثة أن تعيد تشكيل العمليات التقليدية للإدارة وتحسن من كفاءتها وفعاليته.
Description: This study aimed to explore the role of digitization in the process of equal employment opportunities in educational institutions in the state of Tiaret, Algeria. This study began with a primary question: Does digitization contribute to the process of equal employment opportunities in educational institutions? From this, the following sub-questions arise: - Do digital systems in educational institutions lead to equal opportunities in the recruitment process for job seekers? - Have digital systems been implemented in the recruitment process across various educational institutions in Algeria? The focus was on how to use digital technologies to improve transparency and efficiency in recruitment. Using a quantitative approach, data was collected via questionnaires distributed to a sample of employees recruited through digital platforms. Through analysis and discussion of field data, the following conclusions were reached: - Digitization has significantly contributed to promoting the principle of equal opportunity by providing equal opportunities for all applicants and reducing bias in the selection of candidates, reflecting a shift in the organizational structure and administrative culture toward greater justice and equality. - Digitization has facilitated communication between applicants and educational institutions, contributing to accelerating the recruitment process and increasing transparency in the publication of results and the criteria used. - This digital transformation reflects how modern technologies can reshape traditional management processes and improve their efficiency and effectiveness
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16172
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.SOC.2025.02.pdf10,83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.