Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16165
Title: | الصحة النفسية لدى التلميذ ضحية التنمر |
Authors: | ناظوري, مليكة طيباوي, تركية |
Keywords: | التنمر الصحة النفسية |
Issue Date: | 1-Jun-2025 |
Publisher: | جامعة ابن خلدون-تيارت |
Abstract: | هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على تأثير التنمر على الصّحة النّفسية للتلميذ الضحية. حيث حاولت هذه الدراسة الاجابة على التساؤل التالي: - هل يؤدي التعرض للتنمر في تدهور الصحة النفسية للتلميذ وظهور بعض الاضطرابات النفسية؟ واعتمدت الدراسة الحالية على المنهج العيادي بأدواته (المقابلة العيادية النصف موجهة، والملاحظة العيادية، ودراسة حالة) وعلى أدوات الدراسة المتمثلة في ومقياس الصّحة النّفسية، حيث تمت الدراسة على أربع حالات من المراهقين تتراوح اعمارهم (1214-) ضحية التنمر بمتوسطة لخضر تومي محمد السوقر. وقد اسفرت الدراسة على النتائج التالية: يؤثر التنمر على الصّحة النّفسية للتلميذ. يؤدي تعرض للتّنمر الى تدهور الصّحة النّفسية للتلميذ وظهور بعض الاضطرابات النّفسية |
Description: | This study aimed to measure the impact of bullying on the mental health of student victims. We tried throw this study to answer the following research question: Does exposure to bullying contribute to the deterioration of students' mental health and the emergence of certain psychological disorders? This study adopted the clinical approach, including the semi-structured clinical interview, clinical observation, and case study method. The primary instrument used was the Mental Health Scale. The participants were four adolescent students (aged between 12 and 14) who were identified as victims of bullying at “Lakhdar Toumi Mohamed” Middle School in Sougueur city. The results revealed that bullying negatively affects students' mental health. Exposure to bullying leads to a deterioration in psychological well-being and the development of various psychological disorders |
URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16165 |
Appears in Collections: | Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.PSY.2025.53.pdf | 2,54 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.