Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16132
Titre: علاقة قلق المستقبل بفاعلية الذات لدى الطالب الجامعي
Auteur(s): مناد, منال
Mots-clés: قلق المستقبل
فاعليّة الذات
طلبة الجامعة
Date de publication: 2-jui-2025
Editeur: جامعة ابن خلدون-تيارت
Résumé: سعت هذه الدراسة إلى الكشف عن طبيعة العلاقة بين قلق المستقبل وفاعليّة الذات لدى طلبة جامعة ابن خلدون-تيارت. اعتمدنا المنهج الوصفي بشقّيه الارتباطي والمقارن، على عيّنة قوامها (60) طالبًا وطالبة من مختلف التخصصات. جُمعت البيانات باستخدام مقياس قلق المستقبل لمسعود سناء منير (2006)، ومقياس فاعليّة الذات لعادل العدل (2001)، بعد التحقّق من المؤشّرات السيكومترية للأداتين. حيث أظهرت النتائج ما يلي:وجود علاقة ارتباطية عكسيّة ضعيفة ودالّة إحصائيًا بين قلق المستقبل وفاعليّة الذات لدى الطلبة؛ عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في قلق المستقبل أو فاعليّة الذات تُعزى لمتغيّر الجنس
Description: This study aimed to uncover the nature of the relationship between future anxiety and self-efficacy among students at Ibn Khaldoun University – Tiaret. A descriptive approach was adopted, incorporating both correlational and comparative methods, on a sample of 60 male and female students from various fields of study. Data were collected using the Future Anxiety Scale by Masoud Sanaa Mounir (2006), and the Self-Efficacy Scale by Adel Al-Adl (2001), after verifying the psychometric properties of both tools. The results revealed the following: a weak but statistically significant negative correlation between future anxiety and self-efficacy among students; and no statistically significant differences in future anxiety or self-efficacy attributable to gender.
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16132
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.2025.24.pdf2,18 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.