Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16111
Title: صراع الدور لدى مشرفي التربية بالمؤسسات التعليمية في ظل بعض المتغيرات
Authors: بلخير, عقيلة
Keywords: صراع الدور
غموض الدور
عبء الدور
مشرفي التربية
Issue Date: 2-يون-2025
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Abstract: هدفت الدراسة الى محاولة الكشف على صراع الدور لدى مشرفي التربية بالمؤسسات التعليمية في ظل بعض المتغيرات وكذا تشخيص الواقع الفعلي لمشرفي التربية. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي وقد اعتمد ت في جمع المعلومات على الاستبيان كأداة رئيسية و وزعت على عينة عرضية اختيرت بطريقة عشوائية بالعينة قدرها 116 مفردة بعد جمع المعلومات وتصنيفها وتبويبها في جداول إحصائية ومعالجتها باستخدام برنامج الحزم الإحصائية ( SPSS) الى جانب التحليل الوصفي حيث ظهرت مجموعة من النتائج يمكن تلخيصها فيما يلي : - وُجِد اختلاف واضح في حدة صراع الدور بين الجنسين، حيث تعاني الإناث من مستوى أعلى من التضارب بين مهامهنّ المهنية والشخصية. -لا تظهر فروق دالة في صراع الدور تعزى للمستوى التعليمي، إذ تبدو الضغوط مماثلة لدى الحاصلين على الشهادة الثانوية والجامعية على حد سواء. -يختلف شعور المشرفين بصراع الدور باختلاف الحالة الاجتماعية، حيث يستفيد المتزوجون من دعم أسري يُقلّل من مستوى التضارب أكثر من الأعزب. -تنخفض حدة صراع الدور تدريجيًا مع تراكم الخبرة المهنية، فتظهر الضغوط أعلى لدى المشرفين الجدد مقارنة بأولئك ذوي الخبرة الأطول. -لا يبرز العمر كعامل مؤثر بحد ذاته على تضارب الأدوار، إذ تتقارب مستويات الصراع بين الفئات العمرية المختلفة
Description: The study aimed to explore role conflict among educational supervisors in schools in light of certain variables, as well as to diagnose the actual conditions experienced by these supervisors. The descriptive method was employed, and data were collected using a questionnaire as the main tool. It was distributed to a cross-sectional sample selected through survey sampling, comprising 116 individuals. After collecting, classifying, and organizing the data into statistical tables, it was processed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS VR 21), alongside descriptive analysis. The findings can be summarized as follows: • A clear difference in the intensity of role conflict was found between genders, with females experiencing a higher level of conflict between professional and personal tasks. • There were no statistically significant differences in role conflict based on educational level, as pressures appeared similar among both secondary and university graduates. • Supervisors’ experience of role conflict varied with marital status; married individuals benefited from family support that helped reduce the level of conflict more than singles. • The intensity of role conflict gradually decreased with accumulated professional experience, being higher among newly appointed supervisors compared to more experienced ones. • Age did not appear to be an influencing factor in role conflict, as similar levels of conflict were observed across different age groups
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16111
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.PSY.2025.03.pdf2,79 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.